چرا به خوردن غذاهای شور تمایل داریم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/07/13
چرا به خوردن غذاهای شور تمایل داریمگاهی اوقات ما به خوردن بعضی از غذاها تمایلاتی نشان می دهیم . این تمایلات می تواند نشان از بیماریها و کمبود ویتامین هایی در بدن ما باشد .خوردن غذاهای شور نیز یکی از این تمایلات است. از نظر متخصصان، کمبود برخی از مواد معدنی، اسیدآمینه ها یا ویتامین ها و پروتئین ها می تواند هوس خوردن ماده ای خاص را در شما ایجاد کند. پس تصور نکنید که میل تان به خوردن چنین خوراکی هایی گذرا و بی ضرر است بلکه این هوس را به عنوان یک زنگ خطر جدی بگیرید و سعی کنید کمبودی که بدن تان را به این حال انداخته با تغذیه مناسب برطرف کنید.

برخی افراد معتقدند میل به یک خوراکی، نشانه این است که بدن دچار کمبود ماده ای شده است اما همیشه این موضوع مطرح نیست. در بیشتر موارد میل به مصرف خوراکی ها مربوط به غذاهای ناسالمی می شود که ارزش تغذیه ای چندانی ندارد. میل به مصرف خوراکی های شور شایع است و معمولا در نتیجه عواملی مانند استرس بروز می کند. در این مطلب به بررسی برخی عوامل موثر در افزایش میل افراد به مصرف خوراکی های شور می پردازیم.

استرس از علائم تمایل به خوردن غذاهای شور:


زمانی که میزان استرس افزایش می یابد، بسیاری از افراد برای آرام کردن خود به مصرف خوراکی های مورد علاقه شان روی می آورند. خوراکی هایی که افراد به طور معمول به خوردن آن ها تمایل دارند اغلب سرشار از نمک، قند و چربی است.

احساس کسالت و بی حوصلگی از علائم تمایل به خوردن غذاهای شور:


خوردن مواد غذایی به دلیل کسالت و بی حوصلگی رفتار تغذیه ایِ روانی است. برای تعیین این که میل به مصرف مواد شور به دلیل کسالت یا گرسنگی است، باید به نشانه های گرسنگی بدن توجه کرد.

تعریق زیاد از علائم تمایل به خوردن غذاهای شور:


با تعریق، میزان سدیم بدن کاهش می یابد. برای بیشتر افراد تعریق خفیف جای نگرانی ندارد. زمانی که فرد به دلیل تعریق زیاد میزان بالایی از سدیم را از دست می دهد، بدن به خوردن مواد شور تمایل پیدا می کند.
چرا به خوردن غذاهای شور تمایل داریم

سندروم پیش از قاعدگی از علائم تمایل به خوردن غذاهای شور:


در روزهای پیش از شروع عادت ماهانه، تغییرات روحی و جسمی متعددی در زنان ایجاد می شود که این تغییرات با عنوان سندروم پیش از قاعدگی شناخته می شود. تمایل به خوردن غذاهای شور علامت شایعی است که می تواند از نوسانات هورمونی ناشی شود.

بیماری آدیسون از علائم تمایل به خوردن غذاهای شور:


زمانیکه غدد فوق کلیوی هورمون کافی تولید نکنند میل فرد به خوردن غذاهای شور زیاد می‌شود. بیماری آدیسون زمانی بروز پیدا می‌کند که غدد فوق کلیوی میزان کافی هورمون ترشح نکنند. این هورمون‌ها واکنش بدن به استرس را کنترل کرده و فشار خون را تنظیم می‌کنند و در نتیجه بیماری آدیسون موجب می‌شود سطح فشار خون کاهش پیدا کرده و میل ناگهانی به مواد شور بالا برود.

سندرم بارتر از علائم تمایل به خوردن غذاهای شور:


سندرم بارتر بیماری ژنتیکی است که در زمان تولد فرد به آن دچار می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری توانایی بازجذب سدیم در کلیه‌ها را ندارند. در نتیجه مقدار زیادی سدیم را از طریق ادرار از دست می‌دهند که این اختلال می‌تواند به کمبود پتاسیم و کلسیم هم منجر شود.

برای از بین بردن تمایل به خوردن غذاهای شور چه باید کرد؟


محصولات لبنی کم چرب و ماهی ساردین میل کنید. در این صورت هم خدمت زیادی به سلامت استخوان هایتان می کنید و هم میل شدیدتان به غذاهای شور کنترل می شود.
advertising