علت های شایع در ایجاد درد در قفسه سینه

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/05/20
علت های شایع در ایجاد درد در قفسه سینه

درد در قفسه سینه


وقتی به علت درد قفسه‌ سینه فکر می‌کنیم حتما اولین چیزی که به نظرمان می‌رسد حمله‌ی قلبی است؛ البته درست فکر می‌کنیم چرا که درد قفسه‌ سینه را باید جدی گرفت. اما باید در نظر داشت که درد قفسه‌ سینه ممکن است معلول عوامل مختلفی باشد. برخی از این عوامل جدی و مرگ‌بار هستند. برخی دیگر هم چنین نیستند. اگر نمی‌دانید درد قفسه‌ی سینه‌‌تان ناشی از چیست تنها راه برای اطمینان از علت آن رفتن به نزد پزشک است.

گاهی اوقات درد قفسه سینه و حالت تهوع می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی باشد، اما فراموش نکنید که نشانه‌های آن در زنان و مردان به شکل متفاوت ظاهر می‌شود. از علائم معمول حمله قلبی می‌توان درد خفیف قفسه سینه و احساس ناراحتی که به آهستگی ایجاد می‌شود، احساس ناراحتی در بالاتنه، تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ، سرگیجه ناگهانی، عرق سرد و خستگی غیرمعمول را نام برد. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، زنان بیشتر ازمردان علائمی همچون تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ و درد کمر، شانه‌ها و فک را احساس می‌کنند. حملات قلبی نیاز به کمک پزشکی فوری داشته و در صورتی که این علائم را احساس کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند عروق کرونر در قلب فرد مسدود شود. این انسداد مانع جذب اکسیژن و مواد مغزی به بافت و عضله قلب می‌شود که می‌تواند منجر به مرگ شود.پزشک می‌تواند به وسیله الکتروکاردیوگرام (EKGTEST) یا آنژیوگرافی کرونری حمله قلبی را تشخیص دهد. در صورتی که آزمایش‌ها ریتم نامنظم قلب را نشان دهد، فرد مشکل قلبی دارد. گاهی پزشکان برای تشخیص حمله قلبی از آزمایش خون نیز کمک می‌گیرند.

رایج ترین علل درد در قفسه سینه که ناشی از قلب نمی باشد



- ریفلاکس:
بازگشت محتویات معده به مری منجر به بروز این بیماری می شود و از طریق تصویربرداری می توان آن را تشخیص داد. درمان ریفلاکس معده نیاز به یک رویکرد گام به گام شامل تغییر شیوه زندگی و کنترل ترشح اسید معده دارد. تغییرات در شیوه زندگی شامل کاهش وزن، اجتناب از وعده های غذایی حجیم، عدم خوابیدن بعد از بلع غذا، اجتناب از الکل، نعناع، کافئین، شکلات، آب مرکبات و ... است. دارودرمانی شامل داروهای آنتی اسید، مسدودکننده هایH۲و مهارکننده های پمپ پروتون برای کاهش اسید معده توصیه می شود.

- اختلالات حرکتی مری:
یک علت کمتر شایع برای ابتلا به درد قفسه سینه غیر قلبی است. نمونه هایی از این اختلالات عبارت است از اسپاسم منتشر مری، اختلالات حرکتی مری به هر گونه اختلال در بلع غذا یا اسپاسم در واکنش آلرژیک به غذاهای خاص گفته می شود.

- التهاب مری:
التهاب مری یا ازوفاژیت همراه با دشواری بلع، بلع دردناک، درد قفسه سینه بخصوص پشت جناغ ضمن خوردن غذا، تهوع، استفراغ و درد شکم خود را نشان می دهد. بسیاری از شناسه ها و نشانه های التهاب مری در اثر تعدادی از حالات مختلف به وجود می آید که بر دستگاه گوارش تاثیر دارند.

در صورت وجود نشانه های زیر باید به پزشک مراجعه کرد:
1- بیش از چند روز طول بکشد.
2- آنقدر شدید باشد که غذا خوردن دشوار شود.
3- با نشانه هایی از جمله سردرد، تب و دردهای عضله همراه باشد.
4- با آنتی اسیدهای معمولی رفع نشده یا بهبود نیابد.
5- همراه با درد قفسه سینه باشد که بیش از چند دقیقه طول می کشد.

- آمبولی ریوی:
آمبولی ریه انسداد ناگهانی در عروق ریه است علت آن معمولا یک لخته خون در پا به نام ترومبوز ورید عمقی است که این لخته می شکند و از طریق جریان خون به ریه ها سفر می کند. آمبولی ریه یک بیماری جدی است که می تواند سبب آسیب دائمی به ریه ی آسیب دیده، سطوح پایین اکسیژن در خون و آسیب به ارگان های دیگر بدن در اثر نرسیدن اکسیژن کافی به آن شود. آمبولی ریه می تواند با تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سرفه خونی همراه باشد. بهترین درمان برای آمبولی ریوی پیشگیری است به حداقل رساندن خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی کلیدی در جلوگیری از یک بیماری بالقوه کشنده است.

- سرطان ریه:
سرطان ریه یکی از علل اصلی مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده و در هر دو جنس است. سیگاری ها و کسانی که در معرض دود دست دوم هستند، بیشتر خطر ابتلا به این سرطان را دارند. سرطان ریه ممکن است موجب درد در قفسه سینه، شانه یا ناحیه کمر شود که گاهی با سرفه نیز همراه است. اگر متوجه هر نوع دردی در قفسه سینه شدید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که درد در منطقه خاصی از قفسه سینه متمرکز شده یا در سرتاسر آن منتشر می شود. یکی از علل درد در قفسه سینه بزرگ شدن غدد لنفاوی یا متاستاز توده سرطانی به دیواره قفسه سینه، پرده جنب یا دنده هاست.

- اختلالات روانپزشکی:
برخی از اختلالات روان پزشکی از جمله اضطراب و افسردگی از علل شایع درد قفسه سینه غیر قلبی هستند. اینطور مشخص شده که مبتلایان به این اختلالات سه برابر بیش از دیگران مبتلا به درد قفسه سینه می شوند. درمان های خاص برای اضطراب شامل داروهای ضد اضطراب از جمله دیازپام، یا آلپرازولام است. اضطراب مزمن یا افسردگی با مهارکننده های بازجذب سروتونین مانند فلوکستین، پاروکستین، سیتالوپرام و ... درمان می شوند.

- زخم های پپتیک:
ناراحتی مبهمی که تکرار می شود ممکن است نتیجه این زخم های دردناک در آستر معده و یا قسمت اول روده کوچک باشد.در افرادی که سیگار می کشند, الکل زیادی می نوشند, و یا داروهایی مانند آسپیرین و یا ضد درد را مصرف می کنند, این دردها اغلب زمانی بهتر می شود که غذا بخورید یا آنتی اسید مصرف کنید.

- فتق هیاتال:
این مشکل رایج وقتی رخ می دهد که قسمت فوقانی شکم پس از خوردن به قفسه سینه پایینی هل داده می شود. اغلب منجر به علایم ریفلاکس, شامل سوزش معده و یا درد قفسه سینه می شود.وقتی دراز بکشید, درد شدیدتر می شود.

- پانکراتیت:
اگر در پایین قفسه سینه تان درد دارید که اغلب زمانی که دراز می کشید و زمانی که به جلو خم میشوید, بدتر می شود، ممکن است که پانکراتیت داشته باشید.

- مشکلات کیسه صفرا:
بعد از خوردن یک غذای چرب, آیا در ناحیه راست سینه و یا قسمت فوقانی شکمتان احساس پری یا درد دارید؟ اگر این طور است, درد قفسه سینه شما ممکن است به خاطر مشکل کیسه صفرا باشد.

چه زمانى باید درد قفسه سینه جدى تر گرفته شود؟


- زمانى که درد شدید باشد.
- به قفسه ى سینه فشار وارد کند.
- بیش از 15 دقیقه طول کشد.
- درد به قسمت های دیگر مانند بازوها، پشت یا فک انتشار پیدا کند.
- همچنین با علائم دیگری مانند تنگى نفس، حالت تهوع، تعریق فراوان یا سرفه ى خونى تظاهر پیدا کند.
شما در معرض خطر بیماری هاى قلبی عروقی هستید.
advertising