علت های بی حسی و مور مور شدن دست

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/05/19
علت های بی حسی و مور مور شدن دستبی حسی در یک و یا هر دو دست عبارتست از کاهش و یا فقدان حس در دست ها و انگشت ها. اغلب بی حسی دست ها با سایر تغییرات همراه است، مثل احساس مورمور و خواب رفتگی و سوزش.بی حسی دست ها معمولا در اثر آسیب، اختلال و یا تحت فشار قرار گرفتن یک عصب یا یک گروه از اعصاب بازوها و مچ دست رخ می دهد.

عوامل ایجاد کننده بی حسی در دست ها:



1- مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس):
مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده از جنس چربی حمله می‌کند که از فیبرهای عصبی مغز و نخاع شما محافظت می‌کند. دانوف می‌گوید که این امر می‌تواند باعث بی‌حسی دست‌ها شود. درحالی‌که مولتیپل اسکلروزیس در هر سن ممکن است بروز پیدا کند، احتمالاً در طی ۲۰ سالگی و ۳۰ سالگی خود را نشان می‌دهد؛ وزنان دو برابر احتمال بیشتری برای ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس دارند. درحالی‌که علائم ابتلای به این بیماری در سراسر بدن وجود دارد، ضعف اندام و عضله و همچنین دوبینی، برخی از علائم خطری است که می‌تواند با بی‌حسی دست‌ها همراه شود.

2- لوپوس (Lupus):
لوپوس یک بیماری خود ایمنی است یعنی بدن به بافتها و اندامهای خود حمله میکند و باعث التهاب در بخشهای مختلف مانند مفاصل، قلب، کلیه و ریه ها میشود. علائم لوپوس به صورت دوره ای تجربه میشوند و بستگی به بخشی که تحت تاثیر قرار گرفته است دارند.
فشار ناشی از التهاب باعث صدمه دیدن عصبها شده و منجر به بی حسی یا مور مور شدن دست ها میشود.

3- بیماری لایم (Lyme disease):
کنه آلوده به باکتری بیماری لایم، این بیماری را به انسان منتقل میکند. افرادی که با این باکتری بیمار میشوند ابتدا روی محل گزیدگی شان ضایعه ای شبیه چشم گاو ایجاد میشود و علائمی شبیه آنفلوانزا مانند تب و لرز نشان میدهند.

4- فیبرومیالژیا (Fibromyalgia):
فیبرومیالژی یا فیبرومیالژیا وضعیتی است که در آن درد عضله و خستگی تجربه میشود. گاهی این وضعیت با سندرم خستگی مزمن اشتباه گرفته میشود چون علائم آنها شبیه است. در فیبرومیالژیا ممکن است خستگی خیلی شدید باشد. درد در نقاط حساس متعددی در سرتاسر بدن متمرکز است. افرادی که فیبرومیالژیا دارند ممکن است بی حسی و مور مور شدن دست و پا و صورت را نیز تجربه کنند.

5- سندرم شوگرن :
یک بیماری خود ایمنی که باعث خشکی چشم ها و دهان می شود.

6- سندرم پارانئوپلاستیک سیستم عصبی :
یک گروه از اختلالات نادر که در برخی بیماران سرطانی دیده می شود.

7- سندرم درد میوفیشیال (Myofascial pain syndrome):
سندرم درد میوفیشیال نقاط تحریک ایجاد میکند که نواحی دردناک و بسیار حساس در عضله ها هستند. گاهی درد به بخشهای دیگر بدن گسترش می یابد. علاوه بر درد عضله، مور مور شدن، ضعف و سفتی نیز از علائمی هستند که ممکن است تجربه شوند.

8- سندرم گیلن باره :
یک بیماری نادر که در آن، سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله می کند.

9- نوروپاتی ناشی از الکل (Alcohol-related neuropathy):
مصرف زیاد الکل باعث صدمه دیدن بافت های پیرامون بدن از جمله عصب ها می شود. افرادی که سوء استعمال الکل دارند گاهی دچار بی حسی و مور مور شدن دست و پا می شوند.

10- آسیب شبکه عصبی بازویی :
آسیب شبکه اعصابی که پیام های عصبی را از نخاع به شانه، بازو و دست ها می برند.

11- اختلال تیروئید (Thyroid disorder):
تیروئید به تولید هورمونهایی میپردازد که متابولیسم بدن را تنظیم میکنند. کم کاری تیروئید به وضعیتی گفته میشود که هورمونهای تیروئید بسیار کم ترشح میشوند. این وضعیت اگر درمان نشود باعث صدمه دیدن عصبهایی میشود که مسئول حس در دست و پا هستند. به این وضعیت نوروپاتی محیطی میگویند که نتیجه آن بی حسی و ضعف و احساس مور مور شدن در دست و پا است.

12- آمیلوئیدوز :
زمانی که موادی به نام پروتئین های آمیلوئید در اندام های بدن جمع می شوند.

13- کیست گانگلیون (Ganglion cyst):
کیست گانگلیون زایده ای پر شده با مایع است که در زرد پی ها یا مفاصل مچ یا کف دست ایجاد میشود. این کیست ممکن است بزرگتر از 2 سانتیمتر شود. اگر این کیستها عصب را تحت فشار بگذارند ممکن است بی حسی، درد یا ضعف در دست تجربه شود.

14- دیابت (Diabetes):
بدن افرادی که با دیابت زندگی میکنند، در انتقال قند از خون به سلولها مشکل دارد. بالا بودن قند خون به مدت طولانی منجر به صدمه دیدن عصبها میشود که به آن نوروپاتی دیابتی میگویند. نوروپاتی محیطی نوعی آسیب عصبی است که باعث بی حسی در دست و پا میشود.

15- اپی کوندیلیت (Epicondylitis):
اپی کوندیلیت لترال که به آرنج تنیس بازان شهرت دارد در اثر حرکات تکراری مداوم مثل حرکت دادن راکت تنیس، اتفاق می افتد. این حرکتهای مکرر باعث میشود عضله ها و زردپی های جلوی باز صدمه ببینند. در نتیجه این وضعیت درد و سوزش در سمت بیرونی آرنج تجربه میشود. احتمال کمی دارد که اپی کوندیلیت لترال یا جانبی منجر به بی حسی دست شود. اپی کوندیلیت مدیال یا میانی وضعیت مشابهی است که به آرنج گلف بازان شهرت دارد. این وضعیت باعث درد در سطح داخلی آرنج و همچنین احتمالا ضعف ، بی حسی یا مور مور شدن دستها به خصوص در انگشت کوچک و حلقه میشود. همچنین در صورتی که تورم زیادی در این ناحیه رخ دهد باعث بی حسی میشود که ممکن است منجر به اختلال عملکرد عصب زند زیرین شود اگر چه این اتفاق بسیار نادر است.

16- تونل کوبیتال (Cubital tunnel):
عصب اولنار (زند زیرین) عصبی است که از گردن به انگشت کوچک دست میرسد. این عصب در سمت داخلی آرنج ممکن است تحت فشار قرار گرفته یا بیش از حد کشیده شود. پزشکان به این وضعیت سندرم تونل کوبیتال میگویند. این همان عصبی است که هنگامی که آرنجتان به جایی میخورد، درد میگیرد. سندرم تونل کوبیتال باعث بروز علائمی مثل بی حسی و مور مور شدن دست میشود به خصوص در انگشت کوچک و حلقه. فرد ممکن است درد جلوی بازو و ضعف در دست را نیز به خصوص هنگام خم کردن آرنج، تجربه کند.

17- تونل کارپال (Carpal tunnel)
تونل کارپ مجرای باریکی است که از مرکز مچ دست عبور میکند. در مرکز این تونل عصب میانی قرار دارد. این عصب باعث وجود حس در انگشتها از جمله انگشت شست، اشاره، میانی و بخشی از انگشت چهارم (انگشت حلقه) میشود.فعالیتهای تکرار مدائم مثل تایپ کردن یا بسته بندی در کارخانه ممکن است باعث شود بافتهای اطراف عصب میانی متورم شده و فشار بر این عصب وارد شود. این فشار میتواند باعث بی حسی شدن، درد، مور مور و ضعف در این دست شود.

18- بیرون زدن دیسک گردن:
دیسکها بالشتک های نرم بین مهره ها هستند که استخوانهای مهره ها را از هم جدا میکنند و به عنوان محافظ و ضربه گیر آنها عمل میکنند. پارگی دیسکها باعث میشود مواد نرم داخل آنها خارج شده و عصب را تحت فشار قرار بدهد. به این وضعیت بیرون زدن دیسک، پارگی دیسک یا فتق دیسک میگویند. تحت فشار قرار گرفتن عصب مجاور دیسک بیرون زده باعث میشود عصب صدمه ببیند. حاصل آن بی حسی در دست یا پا است.

19- کمبود ویتامین B :
کمبود این نوع ویتامین هم می تواند باعث مور مور و گز گز کردن نوک انگشتان و حتی بی حسی دست و پاها شود بنابراین با انجام دادن یک آزمایش ساده می توانید متوجه شوید با کمبود این نوع ویتامین مواجه هستین یا خیر.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


تعیین علت بی حسی دست ها مهم است. اگر بی حسی دست ها برای مدت زمان طولانی ادامه داشت و یا به سایر قسمت های بدن کشیده شد، برای معاینه خود نزد پزشک بروید.
advertising