خواص و عوارض مصرف ویتامین ای

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/02/16
خواص و عوارض مصرف ویتامین ای

ویتامین ها و نقش آن ها در سلامت


ویتامین‌ها موادی هستند که بدن‌ ما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها نیاز دارد. بدن ما به طور کل به 13 نوع ویتامین نیاز دارد که به ۶ دسته تقسیم می‌شوند: ویتامین A، ویتامین‌های B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K. ما معمولا می‌توانیم ویتامین‌ها را از غذاهایی که می‌خوریم، دریافت کنیم. همچنین بدن ما می‌تواند ویتامین D و ویتامین K را خودش بسازد. هر ویتامین در بدن ما نقش ویژه‌ای دارد که در صورت کمبود آن، ممکن است مشکلاتی برای سلامتی و عملکرد صحیح بدن ما پیش بیاید. بهترین راه دریافت ویتامین‌ها داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متشکل از غذاهای مختلف است. البته در برخی موارد ممکن است بدن ما به مکمل های غذایی نیاز داشته باشد. اما پیش از مصرف این نوع مکمل‌ها، بهتر است ابتدا با پزشک‌ مشورت کنیم، زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی شود.


ویتامین E و فواید مصرف آن


ویتامین E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن مورد نیاز است و برای کند کردن روند پیری به طور طبیعی نیز بسیار مفید است همچنین خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و از بافت‌ های بدن در مقابل اثرات مخرب برخی از ترکیب ‌های شیمیایی محافظت می ‌کند.

این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست و دهان کمک می‌کند. همچنین ویتامین ای دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند (بهبود عملکرد سیستم گردش خون). این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری خیر.

- ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظت‌کننده با اکسید شدن کلسترول که ماده‌ای طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها در بدن ضروری است مبارزه می‌کند. دلیل آن هم این است که، ویتامین E می‌تواند با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به اکسید شدن کلسترول می‌شوند، مقابله کند.

- ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست کمک می‌کند و باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. این ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه‌های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند.

- استفاده از کرمی که حاوی ویتامین E است قبل از قرار گرفتن زیر نور آفتاب می تواند احتمال ایجاد چروک و تومورهای سرطانی را کاهش دهد همچنین این ویتامین با مقاوم کردن قشر نازک هیدرولیپیدی پوست را مقاوم کرده و رطوبت آن را حفظ می کند.

- ویتامین «ای» بدن را در مقابل بعضی از اختلالات حفظ می كند و به درمان بعضی دیگر از بیماری ها كمك می كند. در زیر لیستی از این بیماریها آورده شده است:

سرطان:
ویتامین "ای" نقش مهمی در درمان بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان پوست، دهان و گلو، معده، روده بزرگ پستان و غده پروستات ایفا می كند. هم چنین خطر ابتلا به سرطان های ریه، مری و دهانه رحم را كاهش می دهد به نظر می رسد ویتامین «ای» سلولهای طبیعی بدن را در مقابل اثرات شیمی درمانی حفظ می كند، اما سلولهای سرطانی زخم پذیر را باقی می گذارد.

حملات و سكته های قلبی:
تحقیقات نشان می دهد كه ویتامین «ای» مانع از انسداد شریان ها توسط «كلسترول تبدیل شده به فرم خطرناك»» میشود. هم چنین ویتامین «ای»» یك ضد انعقاد قوی است كه به جریان راحت تر خون در شریان هایی كه دارای پلاكهای چربی چسبیده به دیواره هستند كمك می كند.

بیماری های سیستم ایمنی:
این بیماریها دفاع بدن را در مقابل بیماری كاهش می دهد، اما ویتامین «ای» سطح ایمنی بدن را در مقابل آنها بالا می برد.

بیماری های وابسته به سن:
ویتامین های «ای» از پیشرفت بعضی از بیماریها مانند بیماری آلزایمر كه باعث كاهش قدرت ذهنی و فیزیكی می شود، جلوگیری می كند.

آب مروارید و دژنراسیون ماكولر:
ویتامین «ای» می تواند با این بیماریها كه باعث كاهش دید و كوری می شود، مقابله كند.

دیابت:
ویتامین «ای» خطر بیماری قلبی را در افراد مبتلا به دیابت كاهش می دهد.

-ویتامین «ای» هم چنین در موارد زیر كمك كننده است:
كند كردن پدیده پیری سلول ها و بافتها.
تقویت فرد در مقابل آلوده كننده های محیط
نگهداری و سلامت سلولهای قرمز خون و مقابله با كم خونی.
درمان اختلالات وابسته به «چربیهای بدهضم».
مؤثر در درمان بیشتر بیماریهای پوستی.
كمك به بهبود سریعتر زخم ها.
كمك به درمان اختلالات تولید
كاهش ناراحتی های قبل از شروع قاعدگی.

منابع تامین ویتامین E


این ویتامین در بسیاری از غذاها، مانند روغن‌های خاص، آجیل، گوشت و تخم پرندگان، میوه‌ها و روغن جوانه‌ی گندم یافت می‌شود. قرص ویتامین E به صورت مکمل هم در دسترس است.

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه ویتامین E


مکمل‌های ویتامین E می‌تواند باعث تهوع و سردرد شود. مصرف بیش از حد از مکمل‌های ویتامین E همچنین می‌تواند اختلالات مربوط به قلب را آغاز کند. همچنین تحقیقات جدید هشدار داد که زیاده‌روی در مصرف ویتامین E چه بسا باعث ابتلای افراد به پوکی استخوان می‌شود.
advertising