رفتارهایی که موجب معلولیت کودکان می شود

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/01/27
رفتارهایی که موجب معلولیت کودکان می شودکودکان با معلولیت ها و بیماری های جسمانی، گروهی ناهمگون با دامنه ای وسیع، از آسیب ها می باشند که برخی از آن ها عبارت اند از: فلج مغزی، تحلیل عضلانی، صرع، اختلالات استخوانی و عضلانی، انواع قطع عضو، دیابت و...
در زمان های قدیم متاسفانه آمار مربوط به معلولیت کودکان بسیار زیاد بود اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی این آمار به حداقل رسیده است, اما باز هم دیده می شود. این معلولیت ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یک علت بروز معلولیت در کودکان رفتارهای غلط پدر و مادرها می باشد که در ادامه درباره آن توضیح می دهیم.با ما همراه بباشید.

علت معلولیت در کودکان


دکتر اشرف سماوات رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان اینکه معلولیت ها می توانند به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی بروز کنند، گفت: بیشتر ناهنجاری های ظاهری بر اثر معلولیت به وجود می آید که ما به اصطلاح به آن بد شکلی می گوییم.
وی ادامه داد: بیشتر اختلالات ارثی مربوط به بیماری های تک ژنی هستند که منجر بخشی از بدشکلی ها می شوند.
دکتر سماوات با اشاره به آمار نوزادانی که با معلولیت متولد می شوند، گفت: در ایران تخمین زده می شود که ناهنجاری های ارثی و ژنتیکی که در هنگام تولد بروز می کند، در حدود ۴۰ در هزار تولد زنده باشد.
رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با اشاره به آمار معلولیت های محیطی، گفت: بر اساس آمار، ناهنجاری های ژنتیکی محیطی ۶ در هر هزار تولد است.وی تصریح کرد: بخش اعظمی از معلولیت هایی که به دلیل عوامل محیطی بروز می کنند،
با واکسیناسیون، پیشگیری از تولد، درمان با برخی کمبودها چون درمان با آهن و ید قابل کنترل هستند.

ایجاد معلولیت در کودکان


دکتر سماوات با تأکید بر اینکه مصرف دخانیات بر بروز ناهنجاری های مادرزادی موثر است، گفت: سیگار، الکل و قلیان عامل مهمی در بروز معلولیت ها محسوب می شوند و مصرف این مواد در دوران بارداری، شیردهی و پیش از آن موثر است، اما مادران باید بدانند که مصرف دخانیات در دوران بارداری بسیار خطرناک است و سلامت جنین را به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه بسته جامعی در حوزه پیشگیری از بروز ناهنجاری های ژنتیکی در وزارت بهداشت تدوین شده است، گفت: در این بسته کنترل بیماری های ارثی و ژنتیکی انجام می شود و براساس این بسته مداخله در زمان ازدواج، بارداری و نوزادی صورت می گیرد. همچنین مداخلاتی در بزرگسالی انجام می شود، زیرا برخی بیماری های ژنتیکی در بزرگسالی بروز می کند.

مهمترین عامل ایجاد معلولیت در کودکان


رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری های ژنتیکی به دو دسته شایع و نادر تقسیم بندی می شوند، گفت: بیماری های ژنتیکی مانند سندروم داون و تالاسمی بیماری ژنتیکی شایع محسوب می شوند.
وی ادامه داد: بیماری های ژنتیکی نادر بسیار متنوع هستند و به همین دلیل با وجود نادر بودن روی هم رفته جامعه آماری بالایی را تشکیل می دهند.
سماوات تشریح کرد: غربالگری بیماری های ژنتیکی شایع مانند سندرم داون، بیماری های متابولیک ارثی و تالاسمی در دوران خاصی از زندگی انجام می شود و غربالگری این بیماری ها در گروه غربالگری های جمعیتی قرار دارد.
رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان اینکه ارزیابی های ژنتیکی در گروه های مختلف سنی انجام می شود، گفت: برنامه ریزی شده است تا در قالب بسته های موجود در طرح تحول سلامت غربالگری بیماری های ژنتیکی انجام شود، زیرا بیماری های ژنتیکی عامل مهم معلولیت محسوب می شوند.

سماوات با بیان اینکه غربالگری بیماری های شایع ژنتیکی متفاوت است، گفت: سه نوع غربالگری جمعیتی داریم که غربالگری بیماری های کروموزومی مثل سندروم داون در دوران بارداری، بیماری های خونی ارثی مانند تالاسمی در هنگام ازدواج غربالگری و غربالگری بیماری های متابولیک ارثی در دوران نوزادی انجام می شوند.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان اینکه غربالگری تالاسمی کشوری انجام می شود، افزود: خوشبختانه با اجرای این غربالگری به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده ایم.
رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان اینکه غربالگری بیماری های کروموزومی سندروم داون و تریزومی های ۱۳ و ۱۸ در ٩ استان کشور انجام می شود، گفت: این برنامه غربالگری در استان تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، قزوین، همدان، مازندران، البرز و یزد به صورت پایلوت به اجرا در آمده است و در صورت موفقیت تا پایان سال ٩٨ این غرباگری در سراس کشور اجرا می شود.

بد نیست بدانید چرا کودکان معلول به دنیا می آیند؟


یک کارشناس ارشد کاردرمانی معتقد است، کاردرمانی بسته به میزان آسیب سلول های مغزی می تواند معلولیت های مادرزادی را از صفر تا ۹۰ درصد بهبود بخشد.
روشنک نجفی منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: عوامل متعددی می تواند در معلولیت مادرزادی موثر باشد که ژنتیک یکی از قدیمی ترین این عوامل است.

علت بروز معلولیت در کودکان


وی ازدواج های فامیلی و عدم تطابق گروه خونی مادر و پدر در زمان ازدواج را از مهمترین دلایل بروز معلولیت های مادرزادی ژنتیکی دانست و افزود: استفاده از داروها در دروان بارداری نیز می تواند سبب معلولیت های مادرزادی شود.
به گفته این کارشناس برخی از مادران باردار که در سه ماه اول از بارداری خود آگاه نیستند ممکن است داروهایی از جمله مسکن ها را مصرف کنند که منجر به آسیب سلول های مغزی و در نهایت معلولیت نوزاد شود.

نجفی افزود: همه داروها به جز مکمل ها و آهن می تواند در دروان بارداری برای نوزاد خطرناک باشد.
وی ضربه خوردن مادر در دوران بارداری، استرس در دوران بارداری و زایمان زودرس که مانع از تشکیل کامل عصب های نوزاد می شود را نیز از دیگر دلایل بروز معلولیت مادرزادی در کودکان برشمرد.
این کارشناس کاردرمانی با تاکید بر اینکه اکثر معلولیت های مادرزادی به دلیل آسیب سلول اعصاب مرکزی است، یادآوری کرد: در برخی موارد آسیب سلول های محیطی نیز منجر به معلولیت می شود. مثلا کودکی که با دست متولد می شود ممکن است دست او هنگام زایمان کشیده و دچار آسیب شود.

وی کاردرمانی را تنها راهکار مناسب برای کودکان با معلولیت مادرزادی دانست و اضافه کرد: بستگی به میزان و سطح آسیب کاردرمانی می تواند از صفر تا ۹۰ درصد موثر باشد.
به گفته این کارشناس کاردرمانی هرچه زودتر آغاز شود موثرتر خواهد بود و خانواده ها نباید زمان طلایی را از دست بدهند.
نجفی با بیان اینکه محدودیتی برای آغاز کاردرمانی موجود نیست، گفت: می توان از دوماهگی کاردرمانی را برای کودکان آغاز کرد.
advertising