شناخت انواع تیپ و فرم های بدنی

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/09/26
شناخت انواع تیپ و فرم های بدنیاگر شما از نوع تیپ بدنی خود آگاه باشید، از نوع کارکرد بدن، متابولیسم، نحوه افزایش وزن و عضله درک بهتری خواهید داشت و می توانید بر اساس آن برنامه تمرینی را برنامه ریزی کنید. پس مهم است که بتوانید نوع بدن خودتان را شناسایی کنید و کارکرد آن را درک کنید. بدن های مختلف به متد های تمرینی و رژیم های غذایی مختلف نیاز دارند. در این مطلب به ۳ نوع تیپ بدنی اشاره می کنیم: اکتومرف، مزومرف، اندومرف. با خصوصیات هر کدام نیز آشنا خواهید شد.

اکثر ورزشکاران در ابتدا وقتی وارد دنیای بدنسازی می شوند، تحت تأثیر تفاوت های برنامه های تمرینی مختلف، مکمل ها، رژیم های غذایی، مطالب و مقالات گوناگون قرار می گیرند. در چنین شرایطی سردرگمی باعث می شود، ورزشکار زیاد از تمرین کردن نتیجه نگیرد. در ابتدا مانند هر آماتور دیگری برداشت ورزشکار تازه وارد این است که هر چقدر بیشتر کار کند، عضلانی تر می شود.

با توجه به این اطلاعات احتمالا" می توانید نوع بدنتان را شناسایی کنید. برای مطلوب کردن رژیم غذایی و برنامه تمرینیتان نیز، نیاز دارید تا آن ها را با نوع بدنتان هماهنگ کنید. نکته آخری که باید به آن اشاره کنم این است. مهم نیست چه نوع بدنی دارید، در هر صورت شما این توانایی را دارید تا بدنی بزرگ، تکه تکه و عضلانی را بسازید. حتی لاغرترین افراد هم می توانند توده عضلانی خود را افزایش دهند. بله برای آن ها سخت تر است اما اگر قصد سخت کار کردن را دارید، می توانید نتیجه اش را بگیرید.

شناخت انواع تیپ و فرم های بدنی

1. تیپ و فرم بدنی اندومرف


نوع اندومرف مستحکم و نرم است. اندومرف ها چربی را خیلی راحت تر جذب می کنند. اندو ها معمولا" بدن کوتاه تری دارند و دستان و پاهای آن ها ضخیم تر است. عضلات قوی هستند، مخصوصا" در قسمت بالایی پا. اندومرف ها معمولا" در تمریناتی مانند اسکوات به طور طبیعی خیلی قدرتمند نشان می دهند.چه نوع تیپ بدنی دارید؟ اکتومرف، مزومرف یا اندومرف؟

صفات معمول یک اندومرف


در هنگام تمرین، اندومرف ها خیلی راحت وزنشان زیاد می شود. متأسفانه، درصد زیادی از افزایش وزن به جای عضله، چربی است. برای حداقل نگه داشتن افزایش چربی، اندومرف ها همیشه باید به اندازه تمرینات قدرتی، تمرینات هوازی را نیز انجام دهند. تا زمانی که این افراد پروتئین کافی را در رژیم غذایی دریافت کنند، نیازی به مکمل ندارند.
- ساخت قوی دارند
- بدن نرم و گرد
- معمولا" کوتاه هستند
- متابولیسم کندی دارند
- عضلات خیلی مطلوب نیستند
- سخت چربی را از دست می دهند
- عضله و چربی را خیلی راحت بدست می آورند


2. تیپ و فرم بدنی اکتومرف


نوع تیپ بدنی اکتومرف، همان فرد لاغر معمولی است. اکتوها بدنی سبک، مفاصل کوچک و عضلات لاغری دارند و معمولا" اندام بلند و لاغری دارند. عضلات نحیف هستند و شانه ها هم کوچک و عریض به نظر می رسند.

صفات معمول یک اکتومرف


اکتومرف ها خیلی سخت می توانند وزنشان را زیاد کنند. آن ها متابولیسم سریعی دارند یا کالری ها را خیلی سریع می سوزانند. اکتو ها برای اضافه کردن وزنشان باید کالری های زیادی مصرف کنند. تمرینات باید کوتاه و شدید باشند و روی گروه های عضلانی بزرگ تمرکز کنند. مکمل قطعا" مورد نیاز است. اکتومرف ها باید چند ساعت قبل از خواب غذا بخورند تا هنگام خواب جلوی تجزیه عضله را بگیرند. در مجموع اکتومرف ها خیلی راحت تر چربی را از دست می دهند و این باعث می شود تا احتمال بازگشت آن ها به وضعیت لاغری هم بیشتر باشد.
- لاغر
- سینه پهن
- متابولیسم سریع
- اسکلت و استخوان های کوچک
- سخت وزنشان زیاد می شود
- حجم عضلانی نحیف


3. تیپ و فرم بدنی مزومرف


نوع تیپ بدنی مزومرف ها ساختار استخوانی بزرگی دارند، عضلات آن ها هم بزرگ است و فیزیکشان هم به صورت طبیعی ورزشکاری است. مزومرف ها بهترین نوع بدنی را برای بدنسازی دارند. آن ها به راحتی می توانند وزن را زیاد یا کم کنند. آن ها به طور طبیعی قوی هستند و این بهترین پلتفرم برای ساخت عضله به شمار می آید.چه نوع تیپ بدنی دارید؟ اکتومرف، مزومرف یا اندومرف؟

صفات معمول یک مزومرف


نوع بدنی مزومرف بهترین پاسخ را به تمرینات افزایش وزن می دهند. مخصوصا" برای آماتور ها، افزایش وزن خیلی سریع اتفاق می افتد. ضعف آن ها این است که به همان نسبت، چربی را هم راحت تر بدست می آورند. این یعنی باید مواظب کالری دریافتی باشند. معمولا" ترکیبی از تمرینات قدرتی و هوازی، بهترین جواب را برای مزومرف ها می دهد.
- قوی
- ورزشکاری
- بدن سخت
- عضلات مطلوب
- فرم مثلثی بدن
- به راحتی عضله می سازند
- نسبت به اکتومرف ها چربی را هم راحت تر جذب می کنند

ترکیبی از انواع تیپ ها و فرم های بدنی


این ۳ نوع به طور مطلق در همه وجود ندارند. در حقیقت اکثر مردان ترکیبی از دو نوع بدن را دارند. این ترکیب ها یا اکتومرف/مزومرف و یا مزومرف/اندومرف هستند. خیلی عجیب نیست که یک مزومرف را ببینیم که مانند یک اندومرف وزنش زیاد می شود.
advertising