تغذیه بر تناسب اندام چه میزان تاثیرگذار می باشد

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 98/04/09
تغذیه بر تناسب اندام چه میزان تاثیرگذار می باشدموضوعی که مطرح می شود دستیابی به یک روش کاهش وزن پایدار و بدون عوارض است. امروزه بسیاری از افراد در هنگام انتخاب رژیم غذایی مناسب تنها به فاکتور میزان کالری یا انرژی موجود در مواد غذایی توجه می کنند حال آنکه از عاملی مانند عادت های غذایی سالم به منظور رسیدن به تناسب اندام و وزن مناسب غافل می شوند.

دستیابی به یک وزن سالم و ایده آل


اگر یک راه آسان برای از دست دادن وزن وجود داشته باشد تمامی افراد جهان از تناسب اندام برخوردار خواهند بود. اما متأسفانه چنین راه آسانی وجود ندارد. کاهش وزن به تلاش طولانی مدت نیاز دارد.
مسیرهای زیادی برای داشتن یک زندگی سالم و رژیم متعال وجود دارد. شما می توانید گیاهخوار و یا گوشتخوار باشید، می توانید سه وعده غذایی متوسط و یا شش وعده غذایی کوچک داشته باشید. در واقع هیچ الگوی غذایی کاملی وجود ندارد. کلید از دست دادن وزن و سالم بودن، یافتن یکی از برنامه های متعادل و حفظ آن در بلند مدت است.

رسیدن به وزن سالم و ایده آل


پیگیری عادت غذایی درست در رژیم های غذایی صحیح به ۴ عامل زیر وابسته است:
_شرایط خانوادگی و زندگی
_نوع سبد غذایی خانوار و گزینش غذای سالم بر اساس آن
_تحرکات بدنی و ورزش
_رفتار

برنامه های غذایی متعادل


اگر میزان کالری دریافتی در روز بیشتر از کالری مصرفی نباشد نمی توان به کاهش وزن دست پیدا کرد. برای کاهش وزن بهتر است غذاهای بدون چربی و کم چرب را انتخاب کرد تا میزان کالری مصرفی کاهش یاید همچنین وعده های غذایی را به چند وعده کوچک تقسیم نمود که یک راه دستیابی به این هدف استفاده از بشقاب های کوچک است.

اضافه کردن میوه و سبزیجات به رژیم غذایی


میوه ها و ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و گیاهان دارویی ترکیبات گیاهی هستند که برای حفاظت از سلامتی کار می کنند و باید در وعده های غذایی به میزان متعادل گنجانده شوند.
بسیاری از میوه ها منبع عالی پتاسیم هستند که برای فشار خون سالم اهمیت دارند و همچنین می توانند باعث جلوگیری از دست رفتن استخوان و تشکیل سنگ کلیه شود. میوه ها به طور طبیعی کم سدیم، چربی، کالری و بدون کلسترول هستند. رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات ممکن است خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش دهند و چون آنها دارای کالری بسیار کمی هستند، حتی در کاهش وزن نیز مؤثر می باشند.

تاثیر میوه و سبزیجات در تناسب اندام


سبزیجات حاوی بسیاری از مواد مغذی مشابه میوه ها بوده و مزایای مشابهی دارند. آنها اغلب کالری کمی دارند و برای افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند بسیار مفید هستند. سبزیجات نیز بدون کلسترول و کم سدیم و چربی هستند. سبزیجات نشاسته دار کالری بیشتری نسبت به سبزیجات بدون نشاسته دارند اما باید در وعده های غذایی گنجانده شوند چرا که منابع مهم مواد مغذی هستند. لوبیا و نخود فرنگی در این دسته قرار دارند.
غذاهای لبنی منابع مهم پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین D هستند. آنها با بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارند.

اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی


غذاهای پروتئینی مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ، آجیل و سویا منابع مهم پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. برخی از ماهی ها اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم میکنند. انتخاب غذاهای پروتئینی کمک شایانی به حفظ سلامتی و کاهش وزن می نمایند البته به شرطی که آنها را به روش های سالم پخت و پز آماده نمود.
یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث میشود که مدت بیشتری احساس سیری کنید و اشتهای شما را کاهش می دهد. رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی پروتئین سوخت و ساز بدن را نیز افزایش خواهد داد.

تأثیر مصرف روغن بر رژیم غذایی


روغن به طور فنی یک گروه از مواد غذایی محسوب نمی گردد؛ اما از آنجایی که برای سلامتی مهم می باشد و اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و سایر مواد مغذی را تامین می کنند باید به مقداری در رژیم غذایی وجود داشته باشد. روغن ها چربی هایی هستند که در دمای اتاق مایع می باشند و از چربی های جامد که با سطوح کلسترول بالا و سایر مشکلات بهداشتی ارتباط دارند، سالم تر هستند.

اجتناب از خوردن غذاهای فرآوری شده


غذاهای فرآوری شده معمولا با قند افزوده و چربی و کالری زیادی همراه هستند و اشتها را در طول روز افزایش می دهند؛ به همین دلیل موجب افزایش وزن می گرند.

کاهش مصرف شکر


مصرف مقدار زیادی شکر با بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است. کاهش مصرف شکر یک راه بسیار عالی برای بهبود رژیم غذایی شماست.

نکات قابل توجه در ایجاد عادت غذایی مناسب


در دستیابی به برنامه تغذیه مناسب چند نکته وجود دارد که شاید دانستن آنها مسیر رسیدن به اندام متناسب را هرچه کوتاهتر نماید. این نکات شامل موارد زیر می گردد:

۱- نوشیدن حداقل ۶ تا ۸ لیون آب آشامیدنی در طول روز تأثیر بسزایی در سلامتی و تناسب اندام شما دارد. بنابراین به همراه داشتن یک بطری آب خالص به اندازه به همراه داشتن گوشی همراه یا کیف پول برای افراد مصمم به لاغری اهمیت دارد.

۲- عادت بد خوردن سالاد پیش از غذا را کنار بگذارید.

۳- نخوردن میوه شما را هرچه بیشتر به سمت چاقی سوق می دهد. میوه را به هر صورت که می توانید مصرف نمایید اما از مصرف میوه ها یا آب میوه های شامل مواد افزودنی پرهیز نمایید. از امتحان میوه های جدید در برنامه روزانه خود نترسید.

۴- ناخونک زدن ممنوع! هنگامی که غذا را درست می کنید از خوردن آن خودداری کنید. زمان خاصی را برای میل کردن غذا اختصاص دهید و آن را بر روی سفره یا پشت میز با آرامش و تمرکز کامل نوش جان کنید.

۵- انواع سوپ، سالاد و سبزیجات غیر نشاسته ای را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۶- افزودن غلات سبوس دار به سبد غذایی نیز می تواند به حفظ تناسب اندام شما کمک نماید.

۷- به اندازه ظرفیت خود غذا بخورید. با دقت در میزان غذای اختصاص یافته به فرزند خود، در واقع از خوردن غذای مانده وی توسط خویش جلوگیری نموده اید و قدمی مثبت در حفظ تناسب اندام خود برداشته اید.

۸- هرگونه ماده مشکوک به فساد را از آشپزخانه دور کنید.
تناسب اندام پیش نیاز سلامتی است. آن را جدی بگیرید.

رژیم های غذایی غلط


اکثر رژیم های غذایی به شما کمک می کنند وزن خود را کاهش دهید؛ فقط برای یک زمان کوتاه و معمولا به روش های ناسالم. در ادامه برخی از موارد مهم در رژیم های غذایی غلط را بیان می نماییم.

عدم احتساب کالری های دریافتی و مصرفی
عدم انجام تمرینات ورزشی
کمک به کاهش وزن ناگهانی
استفاده از مکمل ها
حذف مواد غذایی ضروری و یا وعده های مهم
خوردن ترکیبات عجیب و غریب
داشتن قواعد بسیار زیاد
رژیم های غذایی هوشمند
به جای رعایت رژیم های غذایی سنگین، تغییرات کوچک را به رژِیم فعلی خود اضافه کنید. وعده های غذایی اصلی را به چندین وعده کوچک و میان وعده تقسیم نمایید. مصرف میوه و سبزیجات را دو برابر نموده و مصرف مواد غذایی شیرین و چرب را کم نمایید. به تمامی مواد غذایی که میخورید و کالری که دریافت می نمایید دقت کرده و آنها را به دقت ثبت کنید چرا که باعث می گردد در مورد آنچه که میخورید فکر نمایید.

تأثیر ورزش بر سلامتی و تناسب اندام


داشتن تمرینات بدنی اگر به دنبال از دست دادن کمی و یا مقدار زیادی از وزن خود هستید بسیار مهم می باشد. هنگامی که شروع می کنید، اهداف کوچک و منطقی ایجاد کنید و به دقت آنها را دنبال نمایید، همزمان با شروع تمرینات ورزشی باید رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید.

روش های کاهش چربی های موضعی


برای بسیاری از افراد از دست دادن وزن و رسیدن به تناسب اندام ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش است اما برخی از چربی های موضعی با رعایت این موارد از بین نمی روند. برای از بین بردن چربی های موضعی مقاوم به ورزش و رژیم غذایی می توان از روش های زیر استفاده نمود.
بادی جت
پیکرتراشی
لیپوماتیک
لیپوساکشن
چربی های موضعی قسمت های مختلف بدن از جمله بازوها، ران ها، شکم و پهلو را میتوان به راحتی با روش های گفته شد از بین برد. هریک از این روش های به موازات اثرات درمانی مثبت ممکن است با عوارض و مشکلاتی همراه باشند.
advertising