چگونگی بوجود آمدن قوس کمر

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 98/03/02
چگونگی بوجود آمدن قوس کمرگودی کمر یا لوردوز، حالتی است که در طی آن قوس کمر به سمت داخل به صورت غیر طبیعی افزایش پیدا می کند. ستون فقرات دارای یک قوس طبیعی ملایم بوده که به عملکرد مناسب آن کمک می کند. این قوس در اثر شکل مهره های تشکیل دهنده ی ستون فقرات ایجاد می شود. اگر قوس ستون فقرات افزایش پیدا کند، فشار زیادی به دیگر مناطق آن وارد شده و منجر به درد گودی کمر خواهد شد. همچنین گودی بیش از حد کمر را با نام های هیپر لوردوز و کمر توخالی نیز می شناسند. از شایع ترین علت گودی کمرمی توان به سفت بودن عضلات ناحیه ی کمر، چربی احشایی بیش از اندازه و حاملگی زنان را اشاره کرد. با این که گودی کمر احساس داشتن کمر قوی تر را به فرد می دهد، می تواند منجر به کمر درد ملایم تا شدید گردد

دلایل گودی کمر


گودی کمر معمولا در کودکی و بدون وجود دلیل خاصی ایجاد می شود. به این نوع از گودی کمر، لوردوز خوش خیم جوانان می گویند. با این حال گودی کمر می تواند افراد از هر رده ی سنی حتی در کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.
حالت نامناسب بدن / اضافه وزن و چاقی / پوکی استخوان (ضعیف شدن استخوان ها با بالا رفتن سن) / التهاب دیسک های بین مهره ای کمر / قوز کمر یا گوژ پشتی (قوس رو به خارج بیش از حد در بالای کمر)

عوارض گودی کمر


از شایع ترین عوارض گودی کمر می توان به کمر درد و اسپاسم های عضلانی اشاره کرد که ممکن است در اثر باریک شدن کانال نخاعی (تنگی نخاع) و یا فتق یک دیسک بین مهره ای در اثر گودی کمر، ایجاد شوند. دیگر علائم این عارضه، با علائم تنگی نخاع و فتق دیسک یکی بوده و عبارت اند از سیاتیک، پا درد، بی حسی در پا ها و اختلال در عملکرد مثانه و روده ها.
چگونگی بوجود آمدن قوس کمر
هدف از درمان فیزیو تراپی رفع گودی کمر ، بهبودی قوس غیر طبیعی و همچنین پیشگیری از پیشرفت بیشتر عارضه به وسیله ی تقویت عضلات شکمی و ماهیچه های جلو و پشت ران می باشد. زمانی که همه ی این عضلات قدرتمند تر شدند، می توانند با همکاری یکدیگر و با باز گرداندن باسن به زیر ستون فقرات و نگه داشتن آن در همان موقعیت، کمر را صاف کنند. فیزیو تراپیست همچنین فرد را معاینه کرده و او را از نظر وجود هر گونه عضله ی سفت و کوتاه و یا بلند و ضعیف، بررسی می کند. سپس یک برنامه ی باز توانی درمان گودی کمر با ورزش شامل تمرینات تقویتی و کششی با هدف اصلاح هر گونه ناهماهنگی در عضلات، طراحی می شود. در صورتی که درد شما شدید بوده و یا از بین نرود، فیزیو تراپیست ممکن است دارو های ضد التهاب تجویز کرده و یا از روش های مخصوصی مانند لیزر درمانی، فراصوت و یا تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS) استفاده کند.
advertising