ماکیز گرانترین برش الماس و سنگ های قیمتی

مد و زیباییجواهرات

- 97/11/15
ماکیز گرانترین برش الماس و سنگ های قیمتیتا قبل از قرن 18 میلادی این نوع تراش جزو تراشهای رسمی و مرسوم نبود, تا آنکه لویی چهاردهم در فرانسه سفارشی به جواهر سازان داد تا, گوهر آن زیور را جوری طراحی و تراش دهند تا یاد آور لبخند روی لب معشوقه اش باشد! پس از این دوره بود که این تراش لبخندگون به انواع تراشهای الماس پیوست و وسعت آن رو به فزونی یافت.این نوع الماس اولین بار برای لوئیز ششم (پادشاه فرانسه) ساخته شد. برش مارکیز ظاهر الماس را شبیه به توپ راگبی می‌کند و از این لحاظ کاملا متفاوت از برش‌های دیگر است. چنین الماسی بلند و کشیده است و اندازه آن بزرگ به نظر می‌رسد.الماس با برش گرد که اصطلاحا برلیان نامیده میشود, رایجترین و ارزانترین نوع الماس میباشد. اما تراش مارکیز, از انواع نادر تراش الماس بوده, و آنرا گرانبهاترین نوع الماس میدانند.
ماکیز گرانترین برش الماس و سنگ های قیمتی

رنگ سنگ:


شامل غلظت رنگ که هر چه بیشتر باشد، بهتر است و کیفیت بیشتری دارد. به عنوان مثال در فیروزه هر قدر طیف رنگی آن به آبی آسمانی نزدیک‌تر و طیف سبز کم‌تری داشته باشد با کیفیت‌تر و نفیس‌تر است. سوم، میزان شفافیت و خلوص داخل سنگ (clarity) است که منظور، همان نداشتن ناخالصی است. حتی ملیت سنگ که پیش‌تر گفته شد، در قیمت‌گذاری سنگ‌ها موثر است.

انواع تراش سنگ


که شامل دستی و صنعتی است. قطعا تراش دستی ارزشمندتر است ولی سنگ‌های جواهری در هنگام تراش به علت حساسیت و ظرافتی که دارد، احتمال متلاشی شدنش بالاست. به همین دلیل از دستگاه استفاده می‌کنند. جالب است بدانید برلیان که در عرف به عنوان یک سنگ شناخته می‌شود در واقع نوعی تراش است که روی الماس انجام می‌شود اما به تدریج به‌عنوان یک سنگ شناخته شده. مارکیز، فنسی، اُوال نیز به همین ترتیب! شاید اصطلاح تراش دامله یا تخت به گوشتان خورده باشد. این تراش‌ها بر روی سنگ‌های غیرجواهری که بافت کریستالی دارند مثل عقیق و فیروزه انجام می‌گیرد.

درخشندگی الماس با برش مارکیز (Marquise)


الماس با برش گرد که اصطلاحا برلیان نامیده میشود, رایج ترین و ارزان ترین نوع الماس میباشد. اما تراش مارکیز از انواع نادر تراش الماس بوده, و آن را گرانبهاترین نوع الماس میدانند.تراش مارکیز, از نظر ظاهری به فرم چشم یا قایق تشبیه میگردد. در تراش مارکیز 59 سطح هندسی بر روی الماس پیاده شده تا درخشنگی این گوهر را در حد نهایی خود جلوه گر کند.این نوع تراش همچون تراش گرد و مربعی(princess) الماس عام و پرکاربرد نبوده, و در زمره تراشهای کلاسیک قرار میگیرد. این نوع تراش کمتر در حلقه های ازدواج و نامزدی بکار میرود, و در حلقه های نامزدی و یا سولیتر معمولا از تراش برلیان استفاده میگردد. این نوع تراش به صورت تک نگین, و یا همراه با الماس های کوچکی که آنرا احاطه کرده اند، بر روی پایه قرار می گیرد.

چند نکته در خرید نگین با تراش مارکیز:


مارکیز به علت فرم کشیده ای که دارد انگشتان را کشیده تر میکند, و انگشترهایی که سنگ مارکیز بصورت عمودی در آن کار شده است, برای افرادی که انگشتان لاغر و کشیده ای ندارند, پیشنهاد میگردد.
لبه های سنگ بسیار حساس و آسیب پذیر است و بایستی بر روی پایه مناسب سوار گردد تا چنگک های جواهر, از لبه های سنگ محافظت کرده و کمتر مورد آسیب قرار گیرد.
نکته دیگری که در خرید جواهرات مارکیز دار باید در نظر داشت, قرینگی و راستای مستقیم سنگ مارکیزتراش است, و بایستی طرفین مارکیز تقارن داشته باشد.
advertising