ویژگی نگین های الماس با برش باگت چیست

مد و زیباییجواهرات

- 97/11/15
ویژگی نگین های الماس با برش باگت چیستوقتی جواهرسازان درباره کیفیت برش الماس قضاوت می کنند، برش را به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای سنگ محسوب می کنند. شیوه ای که الماس برش داده شده است اول از همه به شکل اولیه سنگ تراش نخورده (راف)، گنجایش سنگ و حذف عیوب سنگ بستگی دارد. در تراش سنگ، حفظ کردن وزن سنگ و محبوبیت شکل تراش مشخص نیز اهمیت زیادی دارد. "برش" سنگ را نباید با "شکل" سنگ اشتباه گرفت. شکل تنها به ظاهر بیرونی الماس مربوط می شود.تشخیص تفاوت در بخش های برش ایده آل و برش های ضعیف، کم عمق یا عمیق ممکن است برای افراد عادی به سادگی قابل تشخیص نباشد. اگرچه این سنگ ها درخشندگی کم تر و برق کم تری خواهند داشت. کیفیت برش به درجاتی تقسیم می شود که در زیر بیان شده اند:
ویژگی نگین های الماس با برش باگت چیست
برش ایده آل (Ideal Cut)
برش اعلا (Premium Cut)
برش خیلی خوب و خوب (Very Good / Fine Cut)
برش خوب (Good Cut)
برش متوسط (Fair Cut)
برش ضعیف (Poor Cut)

ویژگی های برش الماس :


در گذشته تنها افراد با تجربه و کارکرده می توانستند کیفیت یک برش خوب را مشخص کنند. اما امروزه با سیستم درجه بندی برش AGS و سیستم جدید GIA امکان این درجه بندی وجود دارد.با توجه به روابط ریاضی در بازتاب نور، یک برش گرد برلیان که تقارن و سطوح تراش شایسته ای ندارد، درخشندگی کم تری خواهد داشت. مشهورترین برش ها شامل باگت (Baguette)، مارکیز یا ناوت (Marquise/Navette)، پرنس (Princess)، قلب (Heart)، بریولت (Briolette) و اشک (Pear) هستند. برش های فانتزی، برخلاف برش های گرد برلیان دارای استاندارد مشخصی نیستند.

نگین باگت چیست؟


باگت, به نوعی از تراش مستطیل شکل برای سنگهای زینتی و الماس گفته میشود. این نوع تراش, دارای سطوحی موازی و نرده ای شکل بوده, و در جمع 14 سطح صیقلی دارد. بواسطه سطوح کمی که در این نوع تراش وجود دارد, میزان شکست نور در سنگ کاهش یافته, بطوریکه درخشش تراش باگت با 14 سطح تراش, به نسبت تراش برلیان با 58 سطح تراش خورده, درخشندگی بسیار کمتری دارد.از طرف دیگر, میزان تراشه های دورریز این نوع تراش, نسبت به دیگر انواع تراش کمتر است, و در نهایت میتوان تراش باگت را از انواع ارزان قیمت تراش سنگ دانست.

میزان درخشش الماس با تراش باگت


در تراش باگت استانداردهای رسمی و فراگیری وجود ندارد, و گاه نوع و تعداد تراش سطوح آن متغیر میباشد. در خرید سنگهایی با تراش باگت پیشنهاد میشود از انواع قطور آن استفاده نکنید, چرا که در میزان جلا و درخشش سنگ تاثیری ندارد و لزومی ندارد برای سنگ بزرگتر هزینه بیشتری بکنید, در حالیکه در تراش دوار و برلیان میزان عمق سنگ بر میزان درخشندگی و در نتیجه مبلغ آن موثر است.چنانکه اشاره شد این تراش به علت آنکه درخشندگی کمتری دارد, معمولا به عنوان گوهری جانبی و مکمل در کنار دیگر تراش ها بکار میرود و به عنوان یک سنگ جانبی, سنگ با تراش باگت بایستی از نظر رنگ, با سنگ اصلی هماهنگ بوده و ست گردد.

نکته قابل توجه آنکه اگر الماسی با تراش باگت را در کنار تراشهای دیگر الماس و با یک درجه شفافیت بکار رفته باشد, میزان سنگ الماس تراش روشنتر از سنگ باگت میگردد. در حقیقت در تراش باگت, میزان کدری یا ناخالصی سنگ بیشتر به چشم می آید, پس در انتخاب سنگ باگت بایستی دقت ویژه ای داشت تا سنگ مصرفی از کیفیت خوبی برخوردار بوده و در کنار الماس کناری افت درخشش پیدا نکند.
advertising