چگونه بهترین ساقدوش ها را داشته باشیم

مد و زیباییسایر

- 97/09/14
چگونه بهترین ساقدوش ها را داشته باشیم

به چه کسی ساقدوش می گویند و ساقدوش کیست؟


کلمه ی ساقدوش ریشه در فرهنگ مردم آذربایجان ایران دارد و معمولا واژه ی سولدوش نیز به همراه آن می آید . ساقدوش و سولدوش دو مردی هستند که رابطه ی خویشاوندی نزدیکی ( مثل برادر ) نسبت به داماد دارند و در مراسم عروسی سمت راست و چپ او ایستاده و او را در طول مراسم عروسی همراهی می کنند . اما در فرهنگ غربی این موضوع کمی متفاوت است و عروس ها هم ساقدوش دارند که قوانین خاصی برای این موضوع باید رعایت شود .اگر دوست دارید ساقدوش عروس (maid of Honor) ، ساقدوش داماد (Grooms Man ) داشته باشید باید بدانید که معمولا دختر خانم ها و آقا پسرهایی که مجرد باشند می توانند ساقدوش عروس و داماد شوند .

معمولا عروسی پراز استرس و نگرانی از نحوه اجرا و برگزاری عروسی است یکی دیگه از دغدغه های عروس نوع ،رنگ و مدل لباس های ساقدوشه که باید هماهنگ و مناسب باشه .برنامه ریزی برای عروسی به اندازه ی کافی استرس زا هست. تنها چیزی که اوضاع را بدتر میکنه ساقدوشایی هستند که لباساشون اصلا اون چیزی نیست که تصور میکردین. بهتره که از یک سری قوانین ساده برای راحت تر شدن کاراتون کمک بگیرید.
چگونه بهترین ساقدوش ها را داشته باشیم

مدل و رنگ لباس ساقدوش


حتی اگه ندونید که چند تا ساقدوش خواهید داشت، اینکه بدونید چه مدل لباسی مد نظرتونه خیلی کمکتون میکنه. سعی کنید با ساقدوشاتون در مورد لباسی که میخواید براشون در نظر بگیرید صحبت کنید و نظر اونها را هم بپرسید. حتی اگه ممکنه یک برنامه ای مشخص کنید که لباس هایی را که پسندید برای همدیگه بفرستید تا همه ببینند و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

لزومی ندارد که لباس ساقدوش های عروس همگی یک مدل باشند ، مهم این است که لباس شان یک رنگ باشد و ترجیحا از یک جنس پارچه تهیه شده باشند .البته اگر همگی لباس های کوتاه می پوشند، نباید یک نفر لباس بلند سفارش دهد ، به عبارت دیگر اندازه ی لباس ها باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد .

توجه داشته باشید که بهتر است رنگ لباس های ساقدوش عروس با رنگ دسته گل ، یا زیور آلات لباس عروس هماهنگ باشند .مثلا اگر قرار است ساقدوش ها لباس صورتی بپوشند ، یا دسته گل عروس خانم باید صورتی باشد و یا در لباس عروس خانم باید یک چیز صورتی مثل یک کمربند صورتی و یا سنگ های صورتی وجود داشته باشد .

قبل از اینکه به مرحله ی پرو لباس ساقدوش ها برسید، برای اونها وقت بگذارید و به حرفاشون گوش کنید. در کنار همدیگه لباسی را انتخاب کنید که به بهتر شدن جلوه عروسی شما و از آن مهم تر ساقدوشای شما کمک کنه. آخرین چیزی که میخواین اینکه لباسی برای ساقدوشتون تهیه کنید که بعد از یک بار پوشیدن، ته کمد تا آخر عمر خاک بخوره.

با کمک ساقدوش هاتون انواع و اقسام رنگ ها و طرح را در در کنار هم بگزارید و مدلی را انتخاب کنید که هر کس در آن به بهترین شکل ظاهر شود. این روش به مدرن تر شدن عروسی شما هم کمک میکند. در انتخاب لباس در نظر داشته باشید که ساقدوش های شما تا چند ساعت این لباس ها را در نمی آورند پس راحتی آنها اولویت شماست.

اگر میخواید توی یک عصر گرم تابستونی عروسی کنید بهتره که لباسی را برای ساقدوشا در نظر بگیرید که زیاد عرق کردن را نشون نده یا اگه توی زمستون ازدواج میکنید انتخاب لباس دکلته برای ساقدوش ها زیاد مناسب به نظر نمی آد. همین نکات را در انتخاب رنگ هم رعایت کنید. پیراهن مشکی برای عروسی های پاییز و زمستون خیلی مناسب است اما ممکنه بهترین گزینه برای تابستون یا بهار نباشه.

واقعا بهتون میگم؛ هیچ قانون یا بایدی در مورد انتخاب لباس ساقدوش ها وجود نداره. شما میتونید از لباس های کلاسیک برای ساقدوشاتون استفاده کنید یا میتونید کمی مدرن تر باشید و لباسی را انتخاب کنید که تا مدت ها برای شما خاطره بشه. به حرف های ساقدوشاتون توجه کنید ولی مطمئن شوید که تصمیم گیرنده ی نهایی شمایید.

خیلی منصفانه نیست که برای دوستای خیلی خوبتون که ساقدوشتون شدن لباسی را انتخاب کنید که به سختی بتونن از پس هزینه ی اونها بربیان. اگه لباسی که پسندیدید خیلی گرون بود، آماده باشید که هزینه ی اونو خودتون پرداخت کنید.

رنگ و نوع گل ساقدوش ها


ساقدوش های عروس می توانند تاج های کوچک مثل تل یا گل های ریز به سر بزنند ، اما باید توجه کنند که به هیچ عنوان تاج شان از عروس بزرگ تر نباشد و در صورتی که عروس تاج نداشته باشد ، ساقدوش ها نیز اجازه ی استفاده از تاج را ندارند. به عبارتی دیگر تاج عروس باید پرجلوه تر و بزرگ تر از تاج ساقدوش ها باشد تا بتواند عروس را نشان دهد .

یادتان باشد هنگامی که برای سفارش گل به گلفروشی می روید حتما برای سفارش گل سینه ی پسرها و دسته گل دخترها اقدام کنید .توجه داشته باشید که این گل ها باید با دسته گل عروس خانم هماهنگی کامل داشته باشند .

گل های دسته گل عروس لزوما نباید با دسته گل های ساقدوش هایش یکی باشد بلکه فقط می تواند همرنگ باشد. یعنی اگر دسته گل عروس ارکیده ی سفید گران قیمت است ، می توانید دسته گل ساقدوش ها را رز سفید یا گل های سفید دیگر سفارش دهید یا می توانید همان گل ارکیده را برای ساقدوش ها نیز سفارش دهید ولی رنگ آن متفاوت باشد.

پوشش ساقدوش های خردسال


ساقدوش های خردسال معمولا وظایفی نیز دارند ، آن ها باید جلوتر از عروس و داماد راه بروند و جلو پای آن ها از سبدی کوچک ، گلبرگ های گل بریزند و یا پشت سر آن ها راه بروند و دنباله ی دامن عروس خانم را نگاه دارند تا هنگام راه رفتن به جایی گیر نکند .

اگر ساقدوش های تان خردسال هستند (Flower Girls) بهتر است مدل و رنگ لباس های شان ، مدل موها و شکل گل سرهاشان یک شکل باشد. برای دختران خردسال معمولا لباس های پف دار سفید بلند به همراه یک تاج گرد گل و برای پسران خردسال کت و شلوار تیره رنگ به همراه یک پیراهن سفید بهترین انتخاب است .

ساقدوش های خردسال می توانند دسته گل نیز داشته باشند ، اما توجه کنید که دسته گل آن ها باید با سایز اندام شان نیز مطابقت داشته باشد ، یعنی باید دسته گل ظریف و کوچک در دست بگیرند.

نکاتی پیرامون هماهنگی ساقدوش ها


مدل ، رنگ و اندازه ی موهای ساقدوش های عروس لزوما نباید یک شکل باشد . ممکن است یک رنگ و مدل به صورت یکی از ساقدوش ها بیاید ولی با صورت دیگری تناقض داشته باشد .
معمولا بهترین کاری که ساقدوش های عروس انجام می دهند رنگ و لعاب دادن به مراسم عروسی است . پس سعی کنید از رنگ های شاد برای لباس ها و دسته گل هاشان استفاده کنید.
ساقدوش ها نباید تور داشته باشند و این یک مورد فقط برای عروس قابل استفاده است.
آقایان ساقدوش باید کت و شلوار های یک رنگ و تیره بپوشند
قبل از مراسم عروسی ، به چگونگی رفت و آمد ساقدوش های تان فکر کنید . اگر دوست داشته باشید می توانید آن ها را با ماشین عروس تان جا به جا کنید . اگر تعداد آن ها زیاد باشد می توانید یک ماشین شاسی بلند و جادار برای شان کرایه کنید تا دیگر جایی برای نگرانی و تاخیر وجود نداشته باشد . در صورتی که هر کدام از ساقدوش ها خودشان به تنهایی بخواهند سرقرار بیایند ، هماهنگ کردن آن ها کمی مشکل و نگران کننده خواهد بود .
advertising