لوازم ضروری نوزاد

مد و زیباییسایر

- 98/01/06
لوازم ضروری نوزادهمانطور که می دانید ورود یک نوزاد به خانواده، تغییرات اساسی در زندگی پدر و مادر ایجاد می کند! البته برخی از والدین ممکن است نزدیک بودن تولد نوزاد را پیش بینی نکنند. به همین دلیل، در چند ماه اول پس از تولد نوزادان، پدر و مادران جوان معمولا در مورد تهیه مهم ترین وسایل موردنیاز برای فرزند خود دچار اشتباه می شوند. بنابراین، می توان ادعا کرد که آماده سازی لیست وسایلی که برای نوزاد نیاز است، ایده خوبی خواهد بود! زیرا، آماده ساختن این فهرست، سایر جنبه های مراقبت از کودک را در زندگی زوجین جوان بهبود می بخشد.

نیازی نیست برای نوزادتان حتما کمد لباس بخرید، اما باید لباس‌های ضروری او را قبل از تولدش آماده کنید. چند دست لباس که بندها یا دکمه‌هایش از کنار باز می‌شوند و همچنین چندتا تی‌شرت برای نوزاد بخرید و تا زمانی که جفت از بدنش جدا می‌شود، به تن او بپوشانید.
بعد از آن، لباس سرهمی «کار» تن نوزادتان کنید. این تی‌شرت‌ها که به‌راحتی تن نوزاد می‌شوند، دقیقا شبیه لباس‌های سرهمی کارگران مزرعه هستند. حداقل شش دست از این نوع لباس بخرید. البته اگر نمی‌خواهید دائما لباس‌شویی‌تان کار کند، تعداد بیشتری خریداری کنید. زیرا احتمالا نوزاد هر روز یک دست یا بیشتر از این لباس‌ها را لازم خواهد داشت. شش جفت هم جوراب در دسترس داشته باشید تا پاهای کوچولویش گرم بماند

لباس یک تکه ی پادار و کیسه خواب


بهتر است شش دست لباس یک‌تکه‌ی پادار از جنس پارچه کش برای نوزاد تهیه کنید تا از گردن تا پای او را کاملا بپوشاند. در ضمن، نوعی از لباس را انتخاب کنید که دکمه‌های آن در قسمت پاها باز و بسته شود تا به‌راحتی بتوانید پوشک او را عوض کنید.

این لباس‌ها، همان‌طور که خودتان هم حدس می‌زنید، بهترین گزینه برای شب‌ و البته از هر نظر عالی برای مسافرت هستند. نوزادان به‌سرعت رشد می‌کنند و این لباس‌ها به تن‌شان کوچک می‌شوند. بنابراین مراقب باشید برای خرید هر لباس یک‌تکه زیبایی که می‌بینید، وسوسه نشوید. کیسه‌های خواب هم برای شب‌های سرد مناسب هستند.

ژاکت های بافتنی و کلاه


اگر نوزادتان در فصل زمستان به‌دنیا می‌آید یا در منطقه‌ای با آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید، برای او ژاکت بافتنی و یک یا دو عدد کلاه تهیه کنید تا گرم بماند. ازآنجایی‌که حرارت از بالای سر خارج می‌شود، این کلاه‌های کوچک برای حفظ دمای بدن نوزاد ضروری‌اند.

اگر زمستان‌های خیلی سردی دارید، برای نوزاد یک لباس زمستانی پنبه‌دار هم تهیه کنید؛ درغیراین‌صورت پیچاندن نوزاد درون یک پتوی ضخیم‌تر که به‌اندازه‌ی کافی لباس به‌تن دارد، کفایت می‌کند.

پوشک های یک بار مصرف (یا پارچه ای)


باید برای هر دو روز، دو بسته یا به‌اندازه‌ی کافی پوشک یک‌بارمصرف یا پارچه‌ای دردسترس داشته باشید. اما ازآنجایی‌که نوزادان هر روز به چندین تعویض پوشک نیاز دارند و شما هم از پوشک‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، هر زمان که امکانش را داشتید، به‌اندازه‌ی کافی پوشک تهیه و ذخیره کنید.

درضمن، پوشک اندازه‌ی مناسب نوزادتان تهیه کنید تا مانعِ «نم‌‌دادن» به لباس شوید. از یک کرم طبیعی مخصوص سوختگی پای کودک نیز استفاده کنید و یادتان باشد از محصولات نفتی برای نوزاد استفاده نکنید. سطلی برای پوشک کودک نیز بخرید، اما مرتب آن را خالی کنید. نوزادان، اولین سال زندگی‌شان به تعداد زیادی پوشک نیاز دارند، بنابراین روش‌‌های صرفه جویی درمورد این وسیله‌ی ضروری نوزاد را بیاموزید.

وان حمام نوزاد


مسلما مجبور هستید نوزادتان را هر روز بشویید. بنابراین قراردادن یک وان کوچک نوزاد در وان حمام یا سینک بزرگ دست شویی، شستن نوزاد را راحت‌تر و حتی لذت‌بخش می‌کند! وقتی در وان هستید، مراقب باشید نوزاد را در وان خودش نگه‌ دارید.

برای تمیز کردن نوزادتان، از مواد شست‌وشوی مخصوص یا شامپوی نوزاد استفاده کنید. این مواد، نسبت به صابون‌های معمولی برای پوست‌های تازه ملایم‌ترند.

دستمال های مرطوب یک بار مصرف


دستمال‌های مرطوب یک‌بارمصرف هنگام تعویض پوشک و پاک کردن آلودگی مناسب‌اند. در اتاقی که معمولا پوشک نوزادتان را عوض می‌کنید، دستمال مرطوب نگهداری کنید و هنگام مسافرت هم یک بسته‌ی مسافرتی آن را در کیسه‌ی پوشک‌ها قرار دهید. از دستمال‌های مرطوب عطری استفاده نکنید و فقط در چند روز اول تولد نوزاد، آنها را به‌کار برید.

درضمن اطراف جفت نوزاد، قبل از اینکه آنها بیفتند، از دستمال مرطوب الکلی استفاده کنید. همچنین سه عدد حوله کلاه‌دار و یک لیف حمام تهیه کنید تا بتوانید مرتب نوزاد را حمام ببرید.

لوازم بهداشتی نوزاد


کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌های نوزاد، جلوی خراشیدن پوست نوزاد و شما را می‌گیرد. از ناخن‌گیرهای کند مخصوص ناخن‌های کوچک و نرم نوزاد استفاده کنید. همچنین یک لوسیون کودک تهیه کنید و پس از حمام، پوست او را مرطوب نگه‌ دارید.

البته مراقب باشید لوسیون حتما مخصوص کودک باشد و اگر نوزادتان به جوش یا آکنه حساس بود، از روغن گل همیشه‌بهار استفاده کنید. همچنین اگر نوزادتان مو دارد، یک شانه مخصوص نوزاد با دندانه‌های ظریف خریداری کرده و پس از حمام، موهای او را با ملایمت شانه زده و مدل بدهید.

ابزارهای پزشکی


نوزادان وقتی مریض می‌شوند و آنها را نزد پزشک می‌برید یا هنگام واکسیناسیون، معمولا همکاری نمی‌کنند. در این مواقع چند ابزار ساده می‌تواند نوزاد پرسروصدایتان را آرام نگه‌دارد. یک بطری قطره‌چکان استامینوفن مخصوص نوزاد برای درمان تب، البته با تجویز پزشک تهیه کنید.

حتما یک عدد فین‌گیر (پوآر) بینی برای پاک کردن مخاط بینی نوزاد تهیه کنید، زیرا نوزادان نمی‌توانند به‌راحتی با دهان‌شان نفس بکشند. درضمن، هنگام استفاده از فین‌گیر، نگران چهره وحشت‌زده نوزادتان نشوید. او صدمه‌ای نمی‌بیند. برای ارزیابی دمای بدن و گزارش آن به پزشک اطفال، دماسنج دیجیتالی نوزاد دردسترس داشته باشید.

تخت خواب کودک و تشک


خواباندن نوزاد مسئله بسیار مهمی است، برای نوزادتان تخت خواب کودک و تشک جدیدی بخرید که ایمن باشد. مدل‌های گوناگون بسیاری در بازار وجود دارد که همگی عالی و زیبا هستند، اما حتی ساده‌ترین تخت را هم می‌توان با پارچه‌های کتان مناسب، پوشاند.برای تشک تخت نیز چند لایه آستر تهیه کنید تا طول عمر تشک را افزایش دهید و اگر تشک آستر مناسبی ندارد، دو لایه آستر ضدآب خریداری کنید.

ملحفه های تخت خواب


برای تخت خواب کودک‌تان و با توجه به دکوراسیون اتاق او، ملحفه‌های مناسب بخرید. البته به‌دلیل اینکه ممکن است مجبور شوید آنها را دائم بشویید، بهتر است سه یا چهار دست خریداری کنید. نیازی به ملحفه رو یا پتو برای تخت‌خواب نیست.

پتوی نوزاد


پتوهای نوزاد معمولا بهترین هدیه‌ای هستند که ممکن است هنگام تولد نوزادتان دریافت کنید. درهرحال باید چهار عدد پتو زیر نوزادتان قرار دهید (البته به‌غیر از زمانی که کودک را در تخت‌خواب می‌گذارید. هرگز درون تخت، پتو نگذارید). پتوها معمولا از جنس بافتنی یا پشمی نرم و نازک هستند. البته چند پتوی ضخیم‌تر هم برای هوای سردتر یا پیاده‌روی بیرون از خانه داشته باشید.

شیشه شیر و پارچه ی مخصوص آروغ زدن


چند هفته‌ی اول، کار نوزادتان فقط بخور و بخواب است. خوشبختانه منوی غذای نوزاد در این زمان بسیار محدود است و فقط به ۴ تا ۶ شیشه‌شیر ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی‌لیتری و یک شیشه‌شور برای شستن آنها و ۴ تا ۶ عدد پیش‌بند نیاز دارید.

همچنین تهیه‌ی ۱۰- ۱۲ عدد پارچه برای آروغ‌های نوزاد ایده خوبی است؛ بدین‌ترتیب لباس‌تان کثیف نخواهد شد. پوشک‌های پارچه‌ای می‌توانند بهترین پارچه برای آروغ‌های کودک‌تان باشند. در ضمن اگر خودتان به نوزاد شیر می‌دهید، پس به سوتین شیردهی، پدهای یک‌بارمصرف سینه و پمپ مکنده‌‌ی سینه نیز احتیاج دارید.

کیف پوشک


کیف پوشک، یکی از وسایل مورد نیاز نوزاد هنگام بیرون رفتن از خانه است. نوع جادار آن را که چند جیب هم داشته باشد، انتخاب کنید تا بتوانید وسایل ضروری را به‌سرعت پیدا کنید. البته بهتر است نوعی کیف پوشک انتخاب کنید که پد تاشوی تعویض پوشک کودک نیز داشته باشد. زیرا ممکن است در محیطی باشید که برای تعویض پوشک کودک مناسب نباشد و بتوانید از این پد تاشو استفاده کنید.

صندلی خودروی نوزاد


صندلی خودروی نوزاد، یکی از وسایلی است که حتما و بدون تردید باید در خودروی‌تان داشته باشید. حتی برخی بیمارستان‌ها به شما اجازه نمی‌دهند که بدون این وسیله، نوزادتان را به خانه ببرید. این صندلی را چند هفته زودتر از تاریخ تولد نوزاد بخرید، روش استفاده از آن را تمرین کنید و مراقب باشید که با خودروی‌تان کاملا سازگاری داشته باشد.

البته ناز آن نوع صندلی‌هایی بخرید که کریر نوزاد هم داشته باشد؛ بنابراین مثلا وقتی در رستوران یا خواروبارفروشی هستید، نوزادتان در جای راحتی قرار خواهد گرفت.

کالسکه یا کریر نوزاد


پیاده‌روی همراه با نوزاد، یکی از لذت‌های ساده‌ی مادری است. کالسکه، پیاده‌روی را در محله یا بازار، به‌ویژه در هوای سرد، آسان می‌کند. مدل‌های گوناگونی از کالسکه وجود دارد که بهتر است یکی از آنها را قبل از تولد نوزاد بخرید. همچنین از میان انواع کالسکه‌ها می‌توانید حرکت کالسکه موردنظرتان را آزمایش کنید و نوعی که نیازتان را برطرف می‌کند، بخرید.

مثلا اگر در آپارتمان شهری زندگی‌ می‌کنید، کالسکه تاشو هنگام خرید یا اتوبوس سوار شدن، مناسب‌تان است. از طرف دیگر اگر در حومه‌ی شهر زندگی می‌کنید و معمولا فهرست بالابلندی از انجام کارهای مختلف دارید، یک کالسکه محکم‌تر با چند جیب مخصوص نگهداری اجناس مناسب شما خواهد بود. البته ممکن است فقط کریر یا آغوشی نوزاد برای‌ گشت‌زنی در شهر مناسب باشد.

مانیتور و چراغ خواب نوزاد


اگرچه بیشتر والدین تمایل دارند لحظه‌به‌لحظه به کودک‌شان سر بزنند، اما این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. استفاده از مانیتور نوزاد برای لحظاتی که آن‌قدر دور هستید که صدای گریه یا ناله‌های نوزادتان را نمی‌شنوید، بسیار مناسب است. گذاشتن چراغ‌خواب در اتاق کودک هم ایده‌ی خوبی است. مواقع بسیاری پیش می‌آید که باید شب‌ها به نوزادتان سر بزنید و در آن زمان که خودتان در خواب و بیداری هستید، ممکن است به وسایل اتاق نوزاد برخورد کنید که این وضعیت، نوزاد را با خطر مواجه می‌کند. هنگام شیر دادن یا تعویض پوشک، استفاده از چراغ‌خواب کم‌نور بسیار مناسب است.
advertising