دستور تهیه پنیر کبابی یا پنیر هالومی

آشپزی و خوراکیچاشنی

- 98/10/24
دستور تهیه پنیر کبابی یا پنیر هالومیپنیر کبابی یا پنیر هالومی (Halloumi Cheese) یک پنیر یونانی است. این پنیر جالب برای اولین بار از مخلوط شیر بز و گوسفند در قبرس تهیه شده و هالومی اسم قبرسی آن است. گفته می‌شود که برای تهیه هر یک کیلوگرم پنیر کبابی باید ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم شیر استفاده شود؛ در این صورت این پنیر غنی از خاصیت‌های شیر خواهد بود.

بافت این پنیر نیمه سخت و کم چرب است، اما همین چربی کم به هنگام کباب شدن پنیر حالت جالب و طعم لذیدی به پنیر می‌دهد. می‌توان گفت که بافت این پنیر شبیه به بافت پنیر موزارلاست، ولی طعمش از آن شورتر است چون در تهیه‌اش از نمک بیشتری استفاده می‌شود. افرادی که از این پنیر در غذاهای‌شان استفاده می‌کنند، معتقدند که طعمش شبیه به طعم ماهی ازون برون است و مزه دودی فوق‌العاده‌ای دارد.

مواد لازم برای تهیه پنیر کبابی


این مقادیر به شما 200 گرم پنیر کبابی خانگی می دهد:
شیر: 1.5 لیتر
نمک: 1.5 تا 2 قاشق چایخوری
آبلیموی تازه: 3 تا 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه پنیر کبابی:


1. برای تهیه این پنیر در خانه باید ابتدا شیر را بجوشانید. برای این کار آن را در یک قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید، در حالی که مدام هم مشغول هم زدنش هستید.

2. وقتی که شیر به جوش آمد به آن نمک بزنید.

3. بعد از ریختن نمک و اطمینان از حل شدنش حرارت را کم کنید و آبلیمو را به شیر جوشان اضافه کنید.

4. در این مرحله شیر می برد و دلمه دلمه می‌شود. شما باید قابلمه را از روی حرارت بردارید.

5. حرارت را ملایم کرده و آبلیمو را به تدریج به شیر اضافه کنید تا شیر ببرد و دلمه شود. اجازه بدهید شیر کمی روی حرارت باشد و بعد آن را بردارید.

6. این شیر بریده شده را باید در یک پارچه توری تمیز که از قبل نم دارش کرده‌اید، بریزید، در حالی که پارچه‌تان درون یک کاسه است. پارچه را فشار دهید تا آب اضافه خارج شود.

7. حالا باید کاری کنید که این پنیر یک تفاوتی با دیگر پنیرهای خانگی داشته باشد! شما باید پنیر کبابی خانگی خود را فشرده درست کنید. برای این منظور پارچه حاوی پنیرتان را بین دو تخته تمیز بگذارید و تخته‌ها را فشار دهید. سعی کنید این پنیر هم پهن و هم فشرده شود. ضخامت ایده‌آل برای این پنیر شما ۱.۵ سانتی‌متر است.

8. شما می‌توانید در یک ظرف مستطیلی یک دستمال حوله‌ای تمیز مخصوص این کار پهن کنید و پنیرتان را در این ظرف بریزید. بعد با پشت قاشق پنیر را به ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر پهن کنید.

9. بعد از این کار باید تا 24 ساعت کاری به پنیرتان نداشته باشید و آن را درون یخچال بگذارید.

10. بعد از 24 ساعت بسته به اینکه می‌خواهید این پنیر را به چه شکل استفاده کنید، آن را برش بزنید. همچنین می‌توانید به آن سبزیجات خشک شده یا ادویه‌های مختلف بزنید.

با پنیر کبابی چی درست کنم؟


1. شما می‌توانید این پنیر را هم به صورت سرد و هم به صورت کباب شده در سالادها (مثلا در ترکیب با گوجه فرنگی، کاهو، گردو، نخود فرنگی، ذرت، آب‌لیمو، نمک، روغن زیتون و...) و فینگرفودها (مثلا به صورت ورقه‌ای یا همان مکعبی) استفاده کنید.

2. اگر می‌خواهید این پنیر را به سیخ بزنید و روی آتش کباب کنید، باید آن را درشت‌ ببرید. به علاوه اصلا نباید پنیر را خیلی به آتش نزدیک کنید چون ذوب می‌شود و از سیخ می‌ریزد. سیخ مناسب برای کباب کردن پنیر سیخ نازک است تا پنیر بهتر شکلش را حفظ کند.

3. البته برای کباب کردن پنیرتان از توری هم می‌توانید استفاده کنید.

4. اگر هنگام گریل کردن پنیر در ماهیتابه یا کباب کردنش پنیر شما دود کرد، نگران نباشید. یکی از خاصیت‌های پنیر کبابی طعم دودی آن است.

5. یکی از خوراکی‌های خوشمزه که با این پنیر تهیه می‌شود، پنیر کبابی سوخاری است که برای تهیه آن فقط نیاز به پنیر، تخم‌مرغ و پودر سوخاری دارید. کافی است پنیر را در تخم‌مرغ زده شده و بعد پودر سوخاری بزنید. در نهایت هم آن را در روغن سرخ‌کردنی سرخ کنید.

6. شما همچنین می‌توانید این پنیر را در یک سس (مثلا ترکیب آب لیمو، نمک، سس پستو و...) خوابانده و بعد بر روی آتش کبابش کنید. هنگام به سیخ زدن پنیر هم یکی در میان از قارچ یا سبزیجات و پنیر استفاده کنید.
advertising