چیدمان رسمی قاشق و چنگال

آشپزی و خوراکیدانستنی

- 97/09/11
چیدمان رسمی قاشق و چنگالچیدمان رسمی برای شرایطی ست که بیشتر از سه وعده ی غذایی سرو می شود؛ مثل مهمانی ها یا در غذای عید.
در واقع همان چیدمان غیررسمی است که کمی بسط داده شده و آیتم های مناسب برای نوشیدنی و وعده های اضافی به آن افزوده شده.
لبه ی تیز چاقو ها باید به سمتِ داخل باشد.از هر جزء بیشتر از سه تا روی میز نباشد؛ مثلا اگر سه چنگال هست چنگال دیگری نچینید. اگر به بیش از سه چنگال احتیاج شد، آیتم های مخصوص آن ها راهم زمان با آوردن غذا بیاورید. مثلا چنگال سالاد را هم زمان با سرو سالاد بیاورید.قاشق و چنگال دسر درست قبل از سرو دسر با بشقاب شان آورده خواهند شد.

فرض بر این است این غذاها را سرو می کنید


پیش غذا: صدف
وعده ی اول: سوپ
وعده ی اصلی :ماهی
دسر :سالاد
چیدمان رسمی قاشق و چنگال
بشقاب سرویس: این بشقاب بزرگ، بعنوان زیربشقابی برای بشقاب غذاخوری عمل می کند، که بعدا به سفره آورده خواهد شد. بعد از سرو اولین وعده، این بشقاب سرجا خواهد ماند برای آوردن وعده های بعدی مثل سوپ و سرانجام بعد از وعده ی اصلی از روی میز برداشته خواهد شد.
ظرف کره: این بشقاب کوچک بالای چاقو ها در سمتِ چپِ بشقاب بزرگ قرار خواهد گرفت.
چنگال غذاخوری: بزرگترین چنگال، طرف چپِ بشقاب قرار خواهد گرفت. سایر چنگال ها به ترتیب مصرف از بیرون به سمتِ داخل قرار خواهند گرفت.
چنگال ماهی: اگر ماهی سرو می شود این چنگال کوچک سمتِ چپِ چنگال غذاخوری قرار می گیرد چون اولین چنگال مصرفی ست.
چنگال سالاد: اگر سالاد بعد از وعده ی اصلی سرو می شود، این چنگال در سمت راست چنگال غذاخوری قرار می گیرد، کنار بشقاب. اگر سالاد ابتدا سرو می شود، و بعد از آن ماهی، ترتیبِ چنگال ها از چپ به راست چنین است: چنگال سالاد، چنگال ماهی، چنگال غذاخوری.
چاقوی غذاخوری: این چاقوی بزرگ سمت راستِ بشقاب قرار می گیرد.
چاقوی ماهی: این چاقو که شکل خاصی دارد مخصوص خوردنِ ماهی، سمت راستِ چاقوی غذاخوری قرار می گیرد.
چاقوی سالاد: (که در این تصویر کشیده نشده) اگر استفاده شود، سمت چپِ چاقوی غذاخوری و کنار بشقاب قرار می گیرد. مگر آنکه ابتدا سالاد و سپس ماهی سرو شود که در آن صورت چاقو ها از چپ به راست به این ترتیبند: چاقوی غذاخوری، چاقوی ماهی، چاقوی سالاد.
قاشق سوپ: اگر وعده ی سوپ در منو هست، این قاشق سمت راست چاقو ها قرار می گیرد.

چنگال صدف: اگر صدف سرو می شود، چنگال صدف سمت راستِ قاشق ها قرار می گیرد. این تنها چنگالی ست که سمتِ راستِ بشقاب قرار می گیرد.
کارد کره: این کارد کوچک به شکل مورب روی ظرف نان قرار می گیرد، با تیغه اش به سمتِ پایین.
لیوان ها: این ها سمتِ راست، بالای چاقو ها و قاشق ها قرار می گیرند. می توانند تا ۵ تا باشند و به ترتیب مصرف چیده می شوند. اگر بیش از دو یا سه تا باشند، می توانید به ترتیب اندازه نیز آن ها را بچینید. لیوان های مخصوص هر وعده بعد از پایان آن وعده از روی میز برداشته می شوند.
دستمال سفره: دستمال سفره معمولا روی بشقاب سرویس قرار می گیرند ولی می توان زیر یا کنار چنگال ها نیز قرارشان داد.

سفره ی سفید از همه رسمی تر محسوب میشود. آیتم های رسمی دیگر شامل شمع، گل در وسط میز، و کارت های مخصوص برای نشستن هر فرد هستند. اگر از زیربشقابی استفاده می کنید هر کدام را جلوی هر صندلی با حدود سه تا شیش سانتی متر فاصله از لبه ی میز قرار دهید. سفره ای که می اندازید باید از هر چهار طرف به یک اندازه پایین بیفتد، حدود ۳۰ سانتی متر از هر طرف.
رسمی ترین حالت، این است که همه چیز قرینه باشد، گل درست در وسط میز قرار بگیرد، تعداد شمع ها زوج باشد و بشقاب و قاشق چنگال ها با فاصله ی درست از هم و از لبه ی میز قرار داشته باشند.
فضای باقی مانده را می توانید مطابق میل خود تزیین کنید اما مراقب باشید که میز را زیادی شلوغ نکنید.
advertising