آموزش بو دادن تخمه آفتابگردان با دو روش متفاوت

آشپزی و خوراکیدانستنی

- 98/12/23
آموزش بو دادن تخمه آفتابگردان با دو روش متفاوتبو دادن تخمه، روشی است که طی آن تخمه آفتابگردان خام می تواند به نمونه هایی دیگر تبدیل گردد. بو دادن تخمه با حرارت دادن آن حاصل می شود که در این مرحله، تخمه آفتابگردان با توجه به نوع طعم دهنده، طعم های متفاوتی را می گیرد. روش بو دادن باید به درستی انجام شود زیرا این مرحله تعیین کننده میزان کیفیت تخمه آفتابگردان بو داده، خواهد بود. برای این امر با این مطلب با ما همراه شوید.

مواد لازم جهت بو دادن تخمه آفتابگردان


تخمه: به دلخواه
نشاسته: یک ق م خ
آبلیمو: دو ق غ خ
نمک: به دلخواه
آب: مقدار کمی

1. روش بو دادن تخمه آفتابگردان با ماکروویو


1. مقداری آب نمک درست کنید و نشاسته حل شده و آبلیمو رو بهش اضافه کنید و با هم خوب مخلوطش کنید و تخمه هاتونو آغشته به این مواد کنید و سپس دوباره کمی نمک روشون بپاشید.
2. در یه بشقاب بزرگ چینی بریزین و روی پایه بلند ماکروویو قرار دهید و با درجه micro 0/100 به مدت 2 تا 6 دقیقه قرار دهید هر 3 دقیقه در ماکروویو رو باز کنید تخمه ها رو زیر رو رو کنید دوباره درو ببندید و استارت رو بزنید.
3. وقتی هر دو 6 دقیقه تموم شد با پخت ترکیبی گریل و کانوکشن بمدت 6 دقیقه که هر 5/1 دقیقه در ماکروویو را باز کنید و زیر رو رو کنید و دوباره درشو ببندید و 5/1 دقیقه دوم را ادامه بدید
4. یکی از تخمه ها رو بخورید اگه پخته بود به 3 دقیقه دوم نیاز نیست اگه نپخنه بود مرحله دومم ادامه بدید ولی خیلی مواظب باشید چون زود میسوزه.
آموزش بو دادن تخمه آفتابگردان با دو روش متفاوت

2. روش بو دادن تخمه ها با ماهیتابه


1. تخمه ها را در یک آبکش میریزیم و زیر آب سرد حسابی شستشو می دهیم. تخمه ها را بعد از شستن به اندازه کافی نمک میزنیم و میگذاریم تا خشک شوند یا بدون نمک خشکشان میکنیم. (بعداً هم میشه نمک اضاف کرد.)
2. الان تخمه ها آماده هستند که بو داده شوند. آنها را داخل یک ماهیتابه با حرارت کم ریخته و مرتباً هَم میزنیم، بعد از مدتی تخمه ها شروع به صدا کردن می کنند، (تق تق) که با هر صدا یکی از تخمه ها سرشان باز میشود.
3. وقتی کمی رنگ تخمه ها تغییر کردند آماده هستند. یکی از تخمه ها را امتحان می کنیم که خاطر جمع شویم تا مغز آن خام نیست. اگر در ابتدای کار که تخمه ها خیس بودند نمک زدید که دیگر نمک نمی خواهند و کارمان تمام است.
4. ولی اگر بدون نمک خشک کردید، نصف استکان آب را با یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری نمک (نسبت به حجم تخمه باید در نظر بگیرید که نمک چقدر باشد که شور نشود.)
5. همچنین یک قاشق مرباخوری لیمو ترش اضافه می کنیم و روی تخمه ها میریزیم و مخلوط می کنیم. سپس یکی از تخمه ها را تست میکنیم اگر کم نمک بود باز نمک اضافه می کنیم
6. خب مسلماً دوباره تخمه ها خیس می شوند برای همین دوباره با حرارت ملایم هم میزنیم تا این خیسی از بین برود و تخمه ها خشک شوند.

نکات کلیدی جهت تهیه تخمه بو داده


1. میتوانید این کار را توسط دستگاه بو دادن تخمه ها انجام دهید تا خوشمزه تر شوند. تخمه های مثل تخمه طالبی و خربزه تکه های لزجی دارند که به راحتی کنده نمی شوند.
2. این نوع تخمه ها را ابتدا داخل یک شیشه میریزیم و درش را میبندیم، یک روز تا یک روز و نیم وقت میبرد تا کمی حالت ترشیدگی پیدا کنند و این تکه های لزج از تخمه جدا شوند. همچنین پوست بعضی از این تخمه ها نازکتر است پس حرارت شعله را کمتر کنید.

روش طعم‌ دار کردن تخمه ها


همچنین میتوانید تخمه های طعم دار نیز تولید کنید. طعم دار کردن تخمه که در مرحله بو دادن و تفت دادن آن با میزان حرارت مناسب، صورت می گیرد، تخمه را به انواع طعم های نمکی، شور، گلپری، سرکه ای و… تبدیل می نمایند. این نوع تخمه ها مورد پسند عموم مصرف کنندگان می باشند به همین دلیل در مقادیر عمده تولید و عرضه می شود.
advertising