معرفی 10 خودرو با موتورهای برگرفته از فناوری فرمول 1

خودرواسپرت

- 98/01/26
معرفی 10 خودرو با موتورهای برگرفته از فناوری فرمول 1اغلب گفته می شود هنگامی که خودروسازان در حال طراحی و توسعه فناوری هایی هستند که دیر یا زود در خودروهای خیابانی به کار گرفته می شوند، فرمول 1 بهترین سکوی آزمایش برای آنهاست. در برخی موارد انتقال این فناوری ها به خودروهای تولید انبوه خیلی با ملایمت همراه نیست و به این ترتیب بعضی از سرسخت ترین خودروهای اسپرت شکل می گیرند. در واقع هدف اصلی خودروسازان از شرکت در مسابقات فرمول یک این است که فناوری های آینده را در حین مسابقه آزمایش کنند و از دوام و عملکرد آنها آگاه شوند. خودروسازان از مسابقات فرمول 1 تجربیات زیادی کسب می کنند که از آنها در ساخت خودروهای خود کمک می گیرند. در واقع بسیاری از فناوری های سوپر اسپرت های امروزی مدیون مسابقات فرمول 1 است.
در این فهرست 10 خودرو معرفی می شوند که به نوعی با خودروهای فرمول 1 ارتباط دارند. شاید آخرین خودروی این فهرست بهترین نمونه ممکن باشد زیرا سیستم پیشرانه آن از نوعی است که لوئیس همیلتون و نیکو رزبرگ را به قهرمانان F1 تبدیل کرده است.
از میان بقیه خودروها بعضی از آنها به مرحله تولید رسیدند، برخی دیگر به سوپر اسپرت های فوق العاده ای تبدیل شدند و تعدادی از آنها همچنان به شکل یک خودروی مفهومی باقی ماندند. جالب تر از همه اینکه تعدادی از خودروهای این فهرست ون هستند و دو خودروی سدان نیز در بین آنها وجود دارد. لازم به ذکر است که از میان خودروهای این فهرست یکی از آنها حتی به عنوان یک خودروی خانوادگی برای استفاده روزمره نیز مناسب است.
معرفی 10 خودرو با موتورهای برگرفته از فناوری فرمول 1

1 – آلفارومئو 164 ProCar


این مدل استثنایی از آلفارومئو 164 در دهه 80 متولد شد تا در رقابتی مشابه فرمول 1 (رقابت فرمولا S) شرکت کند که از مجموعه خودروهای موفق بی ام و M1 ProCar الهام گرفته شده بود.
این خودرو مجهز به موتوری بود که این برند ایتالیایی برای تیم Ligier ساخته بود؛ یک موتور 10 سیلندر وی شکل با قدرت بیش از 600 اسب بخار که می توانست این خودرو را در کمتر از 2.5 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

2 – بی ام و M5 E60


با اینکه بی ام و در آخرین مرحله حضور خود در فرمول 1 که توسط تیم های ویلیامز و سائوبر بین سال های 2000 تا 2009 بود مقام قهرمانی کسب نکرد ولی این رقابت ها برای بی ام و بسیار ثمربخش بود.
حاصل این رقابت ها خودروی شگفت انگیز بی ام و M5 نسل E60 در سال 2005 بود که مجهز به یک موتور 10 سیلندر وی شکل بود که برگرفته از موتور خودروی مسابقه ای بی ام و بود که قویترین خودرو در تعیین خط مسابقه بود. با اینکه قدرت 507 اسبی این موتور در M5 کمتر از نمونه مسابقه ای آن بود ولی مزایای شگفت انگیزی برای M5 به همراه داشت زیرا این سدان 1.85 تنی در مدت زمان حدود 4.5 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می رسید. این موتور طوری تنظیم شده بود که برای استفاده شهری نیز مناسب باشد زیرا گشتاور خوبی در دورهای پایین و میانی داشت.

3 – فراری دینو 206 GT


داستان این فراری تا حدودی منحصر به فرد است و به همین دلیل سزاوار حضور در این فهرست است. با اینکه این خودرو مانند دیگر خودروهای این فهرست از موتوری با فناوری فرمول 1 استفاده نمی کند ولی از موتوری نیرو می گیرد که خودروهای فراری در رقابت های فرمول 2 در سال 1968 از آن استفاده می کردند. رانندگان این فصل از رقابت ها Jackie Ickx، Derek Bell و Chris Amon بودند.
موتور این خودرو که در سال 1967 معرفی شد در واقع یک موتور بنزینی 2.0 لیتری V6 تنفس طبیعی بود که 180 اسب بخار قدرت داشت.

4 – فراری F50


این خودرو به مناسبت 50 امین سالگرد فراری متولد شد و از تمام خودروهایی که این برند ایتالیایی به فروش رسانده به خودروهای فرمول 1 نزدیکتر است.
این خودرو مجهز به موتور 12 سیلندر وی شکل با حجم 4.7 لیتر بود که 520 اسب بخار قدرت تولید می کرد. این موتور برگرفته از پیشرانه ای بود که فراری از آن در فصل رقابت های فرمول یک سال 1989 با رانندگی Nigell Mansell و Gerhard Berger استفاده کرد. فقط 349 دستگاه فراری F50 تولید شد.

5 – فورد ترانزیت سوپر ون 2


علت عدم حضور ترانزیت سوپر ون 1 مربوط به سال 1971 در این فهرست این است که از نظر فنی با شرایط مورد نیاز این فهرست مطابقت ندارد زیرا این خودرو به جای موتور برگرفته از فرمول یک از موتوری استفاده می کرد که برگرفته از موتور فورد GT40 برنده مسابقات 24 ساعته لمنز بود.
با این حال جانشین ترانزیت 1 که در سال 1984 معرفی شد از موتور Cosworth DFL با حجم 3.9 لیتر استفاده می کرد که برگرفته از موتور DFV شرکت Cosworth بود که در فرمول یک مورد استفاده قرار گرفت. موتور فورد ترانزیت سوپر ون 2 حدود 600 اسب بخار قدرت تولید می کرد و بنابراین تعجبی ندارد که این ون می توانست سرعت های فراتر از 300 کیلومتر در ساعت را تجربه کند.

6 – فورد ترانزیت سوپر ون 3


آخرین نمونه از سری سریعترین فوردهای ترانزیت در جهان (حداقل تا به امروز) در سال 1994 متولد شد. در این فصل از مسابقات فورد به عنوان مثال پیشرانه های تیم بنتون فرمول یک را تامین کرد که مایکل شوماخر با این تیم خودش را قهرمان جهان اعلام کرد.
بنابراین جای تعجب ندارد که این ون از موتور 8 سیلندر وی شکل Cosworth با قدرت 730 اسب بخار نیرو می گرفت که این موتور به یک گیربکس سکوئنشال 6 سرعته متصل شده بود. این ون در حال حاضر در یک موزه به سر می برد و یک موتور V6 دارد که نگهداری از آن ساده تر و کم هزینه تر است.

7 – مرسدس AMG Project One


عصر موتورهای هایبرید در مسابقات فرمول یک که در سال 2014 آغاز شد با سه مقام قهرمانی برای لوئیس همیلتون، یک قهرمانی برای نیکو رزبرگ و 4 پیروزی Constructors (سازندگان موتور یا شاسی خودروهای فرمول 1) برای تیم AMG، به تدریج تحت سلطه مرسدس AMG در می آید.
مرسدس به مناسبت این پیروزی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 یک ابرخودروی هایبرید معرفی کرد که پیشرانه هایبرید آن برگرفته از نمونه مورد استفاده در خودروی مسابقه ای مرسدس در فرمول یک است. مرسدس Project One مجهز به یک موتور 1.6 لیتری V6 بنزینی توربوشارژ مشابه نمونه مورد استفاده در مرسدس AMG W06 است که 4 موتور الکتریکی از آن پشتیبانی می کنند.

8 – پورشه کررا GT


جریان کررا GT بهترین مثال ممکن است که نشان می دهد چطور می توان از شرایط کاملا فاجعه آمیز به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.
سابقه پیدایش موتور کررا GT به سال 1991 بر می گردد که پورشه در این سال یک موتور V12 فرمول یک برای تیم Footwork Arrows طراحی کرد. با این حال این پروژه هم مشکل ساز و هم زودگذر بود زیرا مشکلات طراحی، خرابی ها و نتایج ناخوشایند باعث شد این تیم برای هفتمین رقابت سال 1991 از موتور شرکت Cosworth استفاده کند.
خوشبختانه پورشه بر اساس این پروژه، تولید یک موتور V10 برای رقابت های فصل بعدی را آغاز کرد اما هرگز از این موتور در فرمول یک استفاده نشد. از این موتور در رقابت های 24 ساعته لمنز در پایان دهه 90 استفاده شد. علاوه بر این یک خودروی خیابانی به نام کررا GT که در سال 2004 معرفی شد نیز از این موتور بهره برد.

9 – رنو اسپیس F1


رنو به مناسبت دهمین سالگرد ون اسپیس تصمیم گرفت با همکاری ماترا یک مدل مفهومی از آن را خلق کند که سریعترین ون دنیا شناخته شد.
خودرویی که موتور این ون از آن برگرفته شد ویلیامز-رنو FW15C بود که قهرمان فرمول یک در سال 1993 بود و مجهز به یک موتور 10 سیلندر بود که قدرت آن در رنو اسپیس تا 820 اسب بخار ارتقا داده شد. رنو اسپیس F1 به لطف بدنه سبک از جنس فیبرکربن و 820 اسب بخار قدرت می توانست تا 312 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و شتاب صفر تا صد آن تنها 2.8 ثانیه بود.

10 – یاماها OX99-11


در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، یاماها موتور خودروهای تیم های مختلف فرمول 1 از جمله Zakspeed، Tyrrel، Arrows، Jordan و Brabham را تامین کرد.
از این تخصص و مهارت موتور OX99 پدید آمد که یک موتور 3.5 لیتری V12 بود که در خودروی OX99-11 مورد استفاده قرار گرفت. OX99-11 یک پروژه جالب بود که به دلایل اقتصادی متوقف شد. واقعا حیف شد! زیرا این خودروی اسپرت ژاپنی سبک وزن بیش از 400 اسب بخار قدرت داشت.
advertising