تفاوت های دو خودروی لوکس جنسیس کوپه و سدان

خودرولوکس

- 99/02/18
تفاوت های دو خودروی لوکس جنسیس کوپه و سدانرونمایی از اولین نمونه‌ی هیوندای جنسیس مربوط به سال ۲۰۰۷ و نمایشگاه بین المللی نیویورک موتور است که در سال ۲۰۰۸ نیز وارد بازارهای جهانی شد و تا کنون دو نسل از آن تولید شده‌ است. اولین نسل از آن بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ تولید شد و پس ازآن شرکت هیوندای در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت نسل دوم از این خودرو را طراحی و به جهانیان عرضه کند. پیرو این امر اولین نمونه از جنسیس سدان نسل دوم در سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای کره‌جنوبی شد وسپس در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه‌های نیویورک و تورنتو در معرض دید همگان قرار گرفت و سال ۲۰۱۵ به بازارهای جهانی راه یافت. البته در این میان در سال ۲۰۱۲ نیز یک فیس‌لیفت با تغییرات مثبتی نسبت‌به مدل‌های قبلی از این سدان لوکس تولید شد که این نمونه نیز وارد بازارهای کشورمان شد. اما خودروی اسپرت جنسیس کوپه محصول شرکت هیوندای موتورکه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ وارد بازارهای کره‌جنوبی شد، پلت‌فرمی شبیه به همین سدان لوکس هیوندای جنسیس دارد. این خودروی اسپرت که اولین کوپه‌ی تولید شده توسط شرکت هیوندای است مانند نمونه سدان با چندین موتور مختلف وارد بازارهای جهانی شده‌ است.البته با توجه به حجم موتوراین دو خودرو تنها مدل‌های موجود از آن‌ها در ایران مربوط به سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ است و مدل‌های جدیدتر آن‌ها تاکنون وارد بازار کشور ما نشده است.
تفاوت های دو خودروی لوکس جنسیس کوپه و سدان

مقایسه طراحی جنسیس کوپه و سدان


شاید بیشترین تفاوت جنسیس کوپه و سدان در طراحی داخلی و خارجی آن‌ها باشد. درحالی‌که جنسیس سدان یک خودروی چهار در پنج نفره است، جنسیس کوپه که خودرویی اسپرت و جوان پسندتر است دو در و چهار نفره است. ردیف عقب جنسیس سدان برخلاف کوپه که ظاهرا برای نشستن بزرگسالان طراحی نشده‌است، جادار و راحت است و افراد بلندقدتر نیز در آن احساس راحتی خواهند کرد. در زمینه استایل بدنه، از جنسیس سدان می‌توان به عنوان یک خودوری لوکس نام برد که با توجه به قیمت آن طراحی قابل قبولی دارد و درواقع برای طرفداران خودروهای لوکس که توانایی خرید رقبای گران‌قیمت‌تررا ندارند این جنسیس می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. طراحی داخلی و خارجی جنسیس کوپه نیز در مدل ۲۰۱۳ آن دچار تغییرات مثبت زیادی شده‎است که کیفیت و ظاهر آن را بهبود بخشیده است، اما هنوز موارد بسیاری درآن وجود دارد که سبب می‌شود در این بخش نسبت به رقبای سرسختی مانند بی ام و عقب‌تر باشد.

مقایسه فنی جنسیس کوپه و سدان


اما نوبت به مقایسه مشخصات فنی جنسیس کوپه و سدان می‌رسد جایی که این دو خودروی محصول هیوندای درآن اشتراک بسیاری دارند. هردو از موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری استفاده می‌کنند، هر دو دیفرانسیل عقب هستند و سایز لاستیک‌ها در هردو جنسیس ۱۸ اینچ است. توان تولیدی خودروی اسپرت جنسیس کوپه معادل ۳۴۸ اسب بخاراست در حالی که این عدد برای جنسیس سدان ۳۱۱ اسب بخار است. در مورد گشتاور اما ارقام نزدیک به هم هستند، ۲۹۵ نیوتن بر متر برای جنسیس کوپه و ۲۹۳ نیوتن برمتر برای جنسیس سدان. بالاترین سرعت سدان ۲۱۰ کیلومتربر ساعت است و صفر تا ۱۰۰ را در ۶.۵ ثانیه طی می‌کند. اما مدل جنسیس کوپه که بالاترین سرعت آن ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است صفرتا ۱۰۰ را در ۵.۹ ثانیه طی خواهد کرد. گیربکس هر دو جنسیس ۸ دنده‌ی اتوماتیک است.

مقایسه ایمنی جنسیس کوپه و جنسیس سدان


جنسیس سدان با قراردادن امکاناتی نظیر سنسورهای پارک در عقب و جلو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط و ۹ کیسه هوا توانسته است نمره‌ی خوب را از موسسه معتبر IIHS، نمره‌ی ۵ را از موسسه‌ی NCAP و نمرات قابل قبول از NHTSA را دریافت کند. و در مقابل جنسیس کوپه نیزدراین بخش به همان اندازه قابل قبول عمل کرده‌است و با امکاناتی نظیر ۶ کیسه‌ی هوا، ترمزکمکی، کروزکنترل، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری توانسته‌ است نمرات قابل قبولی را از موسسات معتبر IIHS و NHTSA کسب کند.

مقایسه رانندگی جنسیس کوپه و سدان


رانندگی با جنسیس سدان ترکیبی از فرمان‌پذیری و راحتی است. کابین بسیار آرام در هنگام رانندگی و شتاب مناسب نیز از دیگر مزایای این خودروی لوکس است. تنها درهنگام رانندگی در جاده‌های بسیار ناهموار کمی دچار لرزش می‌شود و صدای جاده به درون کابین نفوذ خواهد کرد. رانندگی با جنسیس کوپه که خودرویی اسپرت و جوان‌پسند محسوب می‌شود هم دلپذیر است و شتاب و عملکرد خوبی دارد اما نسبت به مدل سدان آن از فرمان‌پذیری کمتری برخوردار است و عملکرد دنده‌ هم کمی کند است نکته‌ی قابل‌توجه در مورد هردو جنسیس (جنسیس کوپه و سدان) این است که ترمزهای آن‌ها ضعیف‌تر از حد انتظار است و از نقاط قوت آن‌ها محسوب نمی‌شود.

مقایسه مصرف سوخت جنسیس کوپه و سدان


در بحث مصرف سوخت که قطعا این روزها و با قیمت بالای سوخت در ایران از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. هیچکدام از این دو خودرو جنسیس کوپه و سدان چندان راضی کننده عمل نکرده‌اند و انتظار مصرف سوخت پایین را از آن‌ها نداشته باشید. موتورهای ۳.۸ لیتری این جنسیس‌ها با اندکی اختلاف مصرف سوخت ترکیبی نزدیک به‌هم دارند: جنسیس سدان ۹.۵لیتر و کوپه ۱۱ لیتر.

مقایسه آپشن های رفاهی جنسیس کوپه و سدان


اما نوبت به مقایسه آپشن‌های جنسیس کوپه و سدان می‌رسد؛ یکی از مواردی که با پیشرفت و ورود خودروهای جدید اهمیت آن بیشتر هم شده‌است.از آپشن‌های قابل ذکردر جنسیس سدان، سیستم تهویه دوگانه، صفحه‌ی لمسی ۸ اینچی، صندلی برقی راننده با امکان تغییر در ۱۲ جهت، گرم‌کن صندلی‌ها، آینه عقب الکتروکرومیک، سانروف، چراغ‌های ال ای دی روشن در طول روز و مه‌شکن، سیستم ترکشن کنترل، ABS ،EBD و سنسور باران است. در مقابل، نمونه کوپه از این خودرو نیز دارای آپشن‌هایی مانند سنسور باران، گرم‌کن صندلی راننده، سانروف، آینه عقب الکتروکرومیک، چراغ‌های زنونی، چراغ‌های مه‌شکن در جلو وعقب و تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت است. البته به اعتقاد تعدادی از مصرف‌کنندگان، این خودروی اسپرت در مقایسه با رقبا دارای آپشن‌های رفاهی کمتری است.
advertising