داستان فراگیری یک سدان خوش‌ سیما

خودروکلاسیک

- 98/02/11
داستان فراگیری یک سدان خوش‌ سیمارامبلر ، آریا ، شاهین یا هرچیز دیگری که بگویید، این خودرو از حافظه مردم ایران پاک نمی‌ شود.
با وجود همه اسم‌های درست و نادرستی که در ایران روی سدان کشیده، باریک و خوش‌سیمای ساخت شرکت رامبلر آمریکا گذاشته شده ولی همه کسانی که لااقل یک بار با این خودرو مسیری را پیموده‌اند، بر جاذبه بالای آن صحه می گذارند.
داستان فراگیری یک سدان خوش‌ سیما
دو چراغ گرد، یک کاپوت بلند و کم ارتفاع و کشیده و البته بدنه‌ای صاف و جعبه‌ای چارچوبی را تشکیل داده که آریا را بدل به خاص‌ترین اتومبیل آمریکایی و مونتاژی تاریخ ایران کرده است.
شرکت جیپ ایران که بعدها نام پارس خودرو به خود گرفت، از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ بیش از ۳۵۱۰۰ دستگاه از این سدان دیفرانسیل عقب را تولید کرد و آریا را به اتومبیلی بسیار فراگیر و پرفروش در کشور بدل کرد.

جالب است بدانید که با خروج آریا از بازار، این پیکان بود که به اتومبیل فراگیری در کشور بدل شد. رمز موفقیت آریا بی‌شک در تجهیزات داخلی و قوای فنی خودرو بود.
موتورهای قدرتمند ۱۱۰ و ۱۲۸ اسبی که سازنده آنها را در دو گونه ۴ و ۶سیلندر به بازار عرضه کرده بود، از جمله عوامل موفقیت آریا در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی بودند. داشبورد چرمی نرم، فرمان تلسکوپی، آینه ضد نور و جعبه دنده سینکرونیزه مدرن از دیگر نکات مهمی بودند که باعث ارجحیت پیدا کردن این خودرو بر محصولات اوپل، شورولت، پژو و فورد در سال‌های طلایی اقتصاد ایران بودند.
امروزه می‌توان نمونه‌های سرحالی از این خودرو را با قیمت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان خریداری کرد.
advertising