انواع اویل پمپ در خودرو و عوامل معیوب شدن

خودروسایر

- 97/10/07
انواع اویل پمپ در خودرو و عوامل معیوب شدنروغن داخل کارتر به وسیله یک پمپ به قطعات موتور ارسال می گردد و آنها را براثر فشار روغن کاری می کند. به این پمپ روغن که به وسیله میل بادامک یا میل لنگ به حرکت در می آید، اویل پمپ هم می گویند. در حقیقت عاملی که روغن را در مدار روغنکاری پمپ می کند، اویل پمپ است. این وسیله که جریان روان سازی موتور را انجام می دهد، معمولا داخل بلوک سیلندر قرار دارداویل پمپ در وسایل موتوری قطعه ای است که روغن را پس از فرستادن به سمت فیلتر به مدار روغن‌کاری پمپ می‌کند.اویل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظه‌ای وظیفه‌اش را انجام ندهد، سیستم وابسته به آن سریع از کار می‌افت اویل پمپ نیرویش را از موتور می‌گیرد البته به صورت مستقیم این عمل صورت نمی‌گیرد بلکه با واسطه نیرو می‌گیرد.این واسطه ممکن است محور دلکو یا دنده میل‌سوپاپ باشد، این مسئله بستگی به نوع طراحی موتور دارد.
انواع اویل پمپ در خودرو و عوامل معیوب شدن

انواع اویل پمپ


1- اویل پمپ دنده ای
2- اویل پمپ روتوری
3- اویل پمپ سوزنی
یاتاقان زدن در موتور هنگامی اتفاق می افتد که روغن به یاتاقان نرسد و یاتاقان از بین برود. مهمترین نقش روغن در موتورایجاد اصطکاک نرم یا همان روان کاری است خرابی اویل پمپ در موتور خودرو می تواند باعث کاهش فشار روغن و در نتیجه ی آن آسیب زدن به یاتاقان ها، میل سوپاپ و در موتور ها با تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ، باعث اختلال در عملکرد وی وی تی باشد.نفوذ پلیسه در اویل پمپ می تواند کار آن را تمام کند با خط انداختن روی پوسته، درب و دنده اویل پمپ باعث افزایش تلرانس قطعات و فرار روغن شود!در تعمیر موتوری که یاتاقان زده حتما اویل پمپ رو بررسی کنید و در صورت نیاز به تعویض، تجربه نشان داده که فقط باید از اویل پمپ اصلی استفاده کنید!

چند مورد از عواملی که باعث خرابی اویل پمپ می شود


1- بدون آب ماندن موتور ( بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ ها و یا نشتی های دیگر ) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می شود در واقع همانند تب کردن در بدن ، باعث تشنج می شود .
2- داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود
3- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
4- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .
advertising