تفاوت یاتاقان و بلبرینگ چیست

خودروسایر

- 99/05/09
تفاوت یاتاقان و بلبرینگ چیستقطعاتی در ماشین‌آلات وجود دارند که سبب بهبود حرکت و چرخش سایر قطعات می‌شوند. بلبرینگ و یاتاقان از جمله همین قطعات مهم محسوب می‌شوند که در عمل چرخش ابزار و وسایل مکانیکی بسیار تاثیرگذارند. این دو قطعه از سائیده شدن و اصطکاک قطعات جلوگیری کرده و در نهایت گردش و حرکت اجزای ماشین‌آلات راحت می‌شود. با این وجود، این دو قطعه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی فرق یاتاقان و بلبرینگ بپردازیم.

فرق یاتاقان و بلبرینگ


برای درک بهتر تفاوت‌های این دو قطعه، بهتر است که با تعریف مختصری از هر یک از این اجزا آشنا شوید.
تفاوت یاتاقان و بلبرینگ چیست

یاتاقان


یاتاقان یکی از قطعات مهم در ماشین بوده که حرکات نسبی محدودی دارد و به منظور کاهش اصطکاک قطعات ماشین‌آلات برای اجرای حرکت مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جرات می‌توانیم مهم‌ترین بخش چرخشی هر ماشینی را یاتاقان بنامیم، چرا که در صورت عدم حضور یاتاقان، بین فلزات و سایر قطعات موجود در وسایل مکانیکی، اصطکاک ایجاد شده و نه تنها سبب ناکارآمدی در عملکرد و مکانیزم می‌شود، بلکه خرابی سایر عناصر را در پی خواهد داشت. همچنین می‌توانیم یاتاق را قطعه‌ای بنامیم که از قطعات چرخشی یک ماشین، پشتیبانی کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهد؛ به عنوان مثال برای جلوگیری از انحراف در شفت یک ماشین در حین چرخش، از یاتاقان استفاده می‌شود. ضمنا یاتاقان یک محور با ساختمان محکم بوده که اجازه می‌دهد بخش‌ها و قطعات مختلف روی یکدیگر سوار شوند.

به‌طور کلی عملکردهای اصلی یاتاقان به شرح زیر است:


- کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک چرخان
- پشتیبانی از قطعات چرخشی دستگاه
- تحمل بار شعاعی و محوری

بلبرینگ


در واقع بلبرینگ، یکی از اعضای خانواده یاتاقان‌ها محسوب شده که در صنایع و ماشین‌آلات مختلف کاربرد دارد. بلبرینگ از ساچمه، قفسه، رینگ خارجی و داخلی، کاسه نمد فلزی تشکیل شده است که این ساچمه‌های گرد به همراه سطوح صیقلی موجود در این قطعه، سبب می‌شود تا اصطکاک در اجزای هر وسیله‌ای به حداقل ممکن برسد و در نتیجه حرکت آسان گردد. البته نوع دیگری از بلبرینگ‌ها نیز وجود دارند که رولبرینگ نامیده می‌شوند. در رولبرینگ‌ها به جای ساچمه، از استوانه‌های مقاومی استفاده می‌شود که می‌توانند بارهای محوری و شعاعی را به خوبی تحمل کنند. تفاوت عمده بلبرینگ و رولبرینگ در میزان مقاومت آن‌ها در مقابل فشار و بار وارد شده بر ‌آن‌هاست. از آنجایی که در بلبرینگ، ساچمه‌های موجود با سطح صیقلی در تماس است، تحمل فشار زیاد محوری روی آن عملا غیر ممکن است؛ در حالی که رولبرینگ‌ها به دلیل نوع ساختاری که دارند، می‌توانند به راحتی این فشار را متحول شوند.

در این مطلب فرق یاتاقان و بلبرینگ بررسی شد؛ می‌توان گفت که بلبرینگ زیرمجموعه‌ای از یاتاقان بوده و هر کدام در جای مناسب خود بکار می‌روند.
advertising