چطور از لاستیک خودرو در روزهای گرم تابستان مراقبت کنیم

خودروسایر

- 99/04/14
چطور از لاستیک خودرو در روزهای گرم تابستان مراقبت کنیمگرمای بیش از حد در تابستان باعث شده است تا علاوه بر افراد و قبوض برق، بر قابلیت اطمینان و ایمنی خودرو نیز اثر بگذارد. برخورد لاستیک های خودرو با جاده ی داغ سبب شده است تا خطراتی برای مسافران بوجود آید پس برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی به واسطه ی اثرات مخرب گرما روی تایرهای ماشین بهتر است تکنیک مراقبت از لاستیک در روزهای گرم را بدانید.

گرما، سبب خالی شدن باد تایرها می شود


ترکیدگی لاستیک نیز در هوای گرم یکی از شایع ترین عواملی است که خطراتی را برای خودرو ایجاد می کند به طوری که یکی از عوامل اصلی بسیاری از تصادفات جاده ای در فصل تابستان ترکیدگی لاستیک می باشد. اما درصورت رعایت نکاتی ساده که در این بخش آورده ایم، می توان این خطر را تا حد زیادی کاهش داد. به عنوان مثال:
پس از یک رانندگی طولانی به دلیل گرم شدن لاستیک ها فشار باد زیاد شده و اگر در این حالت فشار باد لاستیک ها نیز زیاد باشد لاستیک می ترکد. هوای گرم باعث افزایش گرمای لاستیک و ضعف آن ها می شود که بطور بالقوه می تواند فاجعه بار باشد. در یک روز گرم 50 درجه هنگام رانندگی گرمای سطح جاده به راحتی از 150 درجه فراتر خواهد رفت. حال فکر کنید که لاستیک ها چه چیزی را تجربه می کنند.
چطور از لاستیک خودرو در روزهای گرم تابستان مراقبت کنیم

مراقبت لازم از لاستیک در روزهای گرم تابستان



تنظیم باد کنید


فشار صحیح باد لاستیک ها به پایین نگه داشتن دمای لاستیک ها کمک می کند. نکته اصلی آن است که فشار باد لاستیک ها مناسب باشد. براساس تجربه، رانندگان باید به تنظیم باد لاستیک ها توجه بیشتری داشته باشند. در روزهای تابستان و در هنگام سفر شما به طور حتم نیازمند تنظیم و تراز میزان باد لاستیک هایتان هستید. لاستیک های هم تراز و عدم تعادل سیستم تعلیق را تحت تأثیر قرار داده و منجر به کشیدن خطرناک از یک طرف می شوند. لاستیک های خوب متعادل و تراز شده به ایمنی و راحتی شما در جاده ها کمک می کنند. از آنجا که فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر می کند؛ پس یک لاستیک کم باد تغییر شکل می دهد و در نتیجه به کناره های آن فشار وارد می شود و اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، تایر در آخر می ترکد پس همیشه باید از بی عیب بودن لاستیک و تنظیم بودن فشار آن مطمئن شوید.

به عمق آج لاستیک ها دقت کنید:


عمق متوسط برای آج ها 1.6 میلی متر است. گرما و شرایط نامناسب جاده اثرات منفی بر روی آج دارد پس در طول تابستان لاستیک هایی با عمق آج بیشتر داشته باشید و اگر عمق آج کم است، لاستیک ها را تعویض کنید.

لاستیک ها را بررسی کنید:


درجه حرارت بالا سبب آسیب داخلی و خارجی لاستیک می شود ولاستیک را نرم تر از حد معمول می کند. در طول تابستان لاستیک ها را چک کنید و لاستیک های فرسوده را تعویض نمایید.

از بالانس یا تنظیم بودن تایر خودرو اطمینان یابید:


تایر و متعلقات چرخ روی هم نزدیک به 20 کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور متقارن روی چرخ توزیع نشود به معنی آن است که چرخ بالانس نیست. در صورت لرزش در فرمان چرخ های جلو بالانس نیستند و در صورت لرزش در صندلی چرخ های عقب از بالانس خارج شده اند. پس از بالانس بودن چرخ ها اطمینان پیدا کنید زیرا بالانس نبودن موجب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما هم خواهد شد.

جای لاستیک های خودرو را با یکدیگر عوض کنید:


در تابستان پس از پیمودن هر 8 تا 10 هزار کیلومتر، جای لاستیک های خودرو را با یکدیگر عوض کنید، زیرا لاستیک های جلو سریع تر ساییده می شوند چون وظیفه چرخش خودرو در پیچ ها را هم انجام می دهند، به ویژه اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می دهد.

از رانندگی با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنید:


از رانندگی با سرعت بالا در تابستان خودداری کنید و پس از هر 2.5 تا 3 ساعت رانندگی، خودرو را متوقف کنید. اینگونه بروز حادثه بر اثر فشار به تایرها کم می شود.

گیج (کمپرسور تنظیم باد سیار) خوبی خریداری کنید:


ایده خوب این است که یک کمپرسور قابل حمل برای تنظیم باد لاستیک خودرو خریداری کنید. برای تنظیم باد خودرو می توانید به آپاراتی ها هم رجوع کنید، اما فراموش شود که اندازه گیری فشار باد باید در حالت سرد انجام بگیرد زیرا در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا 35 درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند.

رعایت این نکات ساده برای در امان ماندن لاستیک های خودرو از گرمای تابستان:


1. فشار باد لاستیک ها را هنگامی که سرد هستند و پس از 3 ساعت رانندگی چک کنید.
2. لاستیک ها را در فصل تابستان و زمستان براساس توصیه های داده شده تنظیم باد کنید.
3. لاستیک ها را ماهانه چک کنید. لاستیک ها بطور معمول ماهیانه یک واحد فشار از دست می دهند بطوری که در فصل تابستان با هر 10 درجه کاهش هوا، حدود یک واحد فشار کاهش میابند.
4. کم شدن باد لاستیک ها در برابر سوراخ های معمولی نیز ممکن است، بنابراین اگر پس از هر تنظیم باد متوجه نشتی باد شدید لاستیک را در یک مرکز خدمات سرویس خودرو بررسی کنید.
advertising