انواع مکمل سوخت و مزایای و معایب استفاده از آن

خودروسایر

- 98/11/02
انواع مکمل سوخت و مزایای و معایب استفاده از آنمکمل سوخت موضوع مورد بحث ماست. مکمل های سوخت برای موتورهای بنزینی و دیزلی در بازار موجود است. با استفاده از این مکمل های سوخت مزایای زیادی نصیب صاحبان خودرو می‌شود. مکمل های سوخت به تمیز شدن سیستم انژکتور، حذف آب از سیستم سوخت‌رسانی، بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو و همچنین سیستم اگزوز کمک می کند. مکمل های سوخت به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد می‌ تواند پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد. شاید در ظاهر افزایش عدد اکتان بنزین موجب افزایش شتاب خودرو شود اما این موضوع زنجیره‌ ای از ویژگی های مثبت را به دنبال دارد. بنزینی که اکتان بالاتری دارد به شکل بهتری می‌سوزد، در نتیجه محصولات جانبی مضر حاصل از واکنش احتراق کاهش شدیدی پیدا می‌کند. بالا بودن میزان اکتان موجب توازن بیشتر بین سوخت و اکسیژن شده که در زمان انفجار سوخت بسیار موثر است در نتیجه از ایجاد پدیده‌ی ناک و ضربه زدن موتور جلوگیری می‌شود.

حتی در صورت استفاده از بنزین مناسب برای خودرو، نمی‌ توان با اطمینان اعلام کرد که رسوبات کربنی تولید نمی‌شوند و در مسیر سیستم سوخت‌ رسانی قرار نمی‌گیرند، به این جهت مکمل های سوخت و تمیز کننده های سیستم سوخت از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. ترکیبات به کار رفته در مکمل های سوخت می‌تواند در کنار بالا بردن عدد اکتان بنزین، سیستم سوخت را از وجود آلودگی‌ ها پاک کند؛ در نتیجه مکمل های سوخت را می‌توان یک درمانگر برای موتور خودرو و سیستم سوخت خودرو دانست. اگر محیط زیست نیز برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است از این مکمل های سوخت استفاده کنید تا میزان آلاینده‌ های خروجی از اگزوز خودروی شما به شکل چشمگیری کاهش یافته و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. مکمل های سوخت با ورود به سیستم سوخت خودروی شما رسوبات کربنی و آلودگی‌ها را تمیز می‌کنند و موجب سوخت‌ رسانی بهتر به محفظه‌ ی احتراق می‌شوند. در حالت کلی با استفاده از این مکمل‌ ها باید خودرو عملکرد روان‌ تری را از خود نشان دهد، علت این امر را باید در مصرف سوخت بهینه‌ تر، بهبود عملکرد، کاهش انتشار گازهای سمی و افزایش عمر مفید موتور خودرو جستجو کرد. در حالت عمومی مکمل‌ های سوخت برای خودروهای قدیمی و یا اتومبیل‌هایی که کارکرد بالایی دارند، مناسب هستند چرا که سیستم سوخت‌ رسانی آن‌ها را تمیز می‌کنند.

انواع مکمل سوخت


در بازار شاهد انواع مکمل‌ های سوخت هستید و هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. بعضی از مکمل‌ های سوخت موجود در بازار مختص به خودروهای قدیمی هستند و برای آن‌ها تولید شده‌ اند. در ساخت خودروهایی که جدیدا تولید شده‌اند از تکنولوژی متفاوتی استفاده شده است و با تکنولوژی خودروهای قدیمی فرق دارد، از همین روی مواد مورد استفاده در مکمل‌ های آن‌ها نیز باید متفاوت در نظر گرفته شوند. چنانچه در مناطق سردسیری کشور زندگی می‌کنید و نوع خودرو شما دیزلی است، باید از مکمل سوخت جهت جلوگیری از یخ زدن گازوئیل خودروی خود استفاده کنید. این کار منجر به جلوگیری از انسداد سیستم سوخت‌ رسانی خودرو می‌شود. اگر در هوای سرد و برای مدت زمان طولانی از خودروی خود استفاده نمی‌کنید و قرار است مدت زمان طولانی در پارکینگ خاموش باشد، لازم است از مکمل سوخت برای راحت روشن شدن خودروی خود استفاده کنید. استفاده از مکمل‌ های سوخت برای خودروهایی که مدت زمان طولانی خاموش هستند، منجر به این می‌شود تا تمام رسوبات سوخت‌رسانی این خودروها از بین رفته و عملکرد بهتری را در زمان روشن شدن از خود نشان دهند.

از انواع مکمل ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:


- مکمل‌های سوخت بدون سرب (مخصوص خودروهای قدیمی)
- مکمل‌های اکتان بالا (مخصوص خودروهای جدید)
- مکمل‌های سوخت شوینده انژکتور یا کاربراتور
- مکمل‌های سوخت افزایش‌دهنده اکتان و تمیزکنندگی سیستم سوخت رسان

کاربرد مکمل سوخت


مراقبت از خودرو تنها شامل رسیدگی به بدنه و تمیز کردن آن نمی‌شود، توجه به موتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. از آنجایی که اساس کار موتور خودرو احتراق سوخت است، ترکیبات موجود در سوخت نقش به سزایی در عملکرد آن ایفا می‌کنند. شاید مکمل‌ های سوخت در بعضی از مواقع برای برخی از خودروها مفید هستند ولی کاربرد چندانی در زمینه صرفه‌ جویی در مصرف انرژی ندارند. بر‌ اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که مکمل‌ های سوخت باعث افزایش هزینه ۵۰ سنتی به ازای هر لیتر بنزین می‌شوند.

این در حالی است که بیشتر تولید‌ کنندگان مکمل‌ های سوخت این ادعا را دارند که محصولاتشان باعث افزایش اکتان بنزین شده و کارکرد موتور را بهتر از قبل می‌کند. اما در واقعیت بهترین راهکار استفاده از بنزین باکیفیت محسوب می شود و کارایی بهتری را برای موتور خودرو به وجود می‌آورد. چنانچه عمر خودروی شما به ده سال نرسیده و به خوبی از آن مراقبت کرده‌ اید، احتیاج به استفاده از مکمل‌ های سوخت ندارید. چرا که خودرو شما به صورتی ساخته شده که از نظر موتور و سیستم‌های الکتریکی دارای کارایی لازم و مناسب است. اما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که خودروی شما کارایی لازم را ندارد، برای بهبود عملکرد آن از بنزین با اکتان بالا به جای مکمل‌های سوخت استفاده کنید. نامناسب بودن ترکیبات سوخت موجب آسیب دیدن سیستم احتراق می‌شود و بازدهی موتور خودرو و طول عمر قطعات را کاهش می‌دهد. یکی از شاخصه‌ های مهم بنزین عدد اکتان آن است که نباید از حد استاندارد پایین‌ تر باشد. هرچه اکتان بنزین بیشتر باشد، فرایند احتراق به شکل مناسب‌ تری انجام می‌گیرد ، اما همیشه بنزین‌ هایی با عدد اکتان بالا در اختیار نیست. بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۴ عدد اکتان بنزین نباید کمتر از ۹۵ باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد.در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ و بنزین سوپر بین ۹۱ تا ۹۵ است. برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم احتراق و سوخت خودرو و بالا بردند عدد اکتان سوخت می‌توانید از مکمل‌های سوخت استفاده کنید و این یکی از کاربردهای مکمل سوخت است.
انواع مکمل سوخت و مزایای و معایب استفاده از آن

مزایای استفاده از مکمل سوخت


بر اساس ادعای تولید‌کنندگان مکمل‌های سوخت، این محصول دارای مزایایی است. مزایای مکمل سوخت به شرح زیر است:
1. افزایش بهره‌ وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت و صرفه‌ جویی در هزینه
2. افزایش در روند روان‌ کنندگی سوخت
3. در دماهای پایین از یخ زدن سوخت جلوگیری می‌کند.
4. بهبود ساختار سوخت‌ رسانی و در نتیجه منجر به افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی می‌شود.
5. افزایش طول عمر موتور خودرو
6. افزایش پایداری سوخت
7. جدا شدن رسوبات و مواد زائد
8. روان‌کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت‌ رسانی و موتور

معایب استفاده از مکمل سوخت


بعضی از افراد متخصص ادعا می‌کنند که مکمل‌ های سوخت دارای معایب زیادی هستند. از معایب استفاده از مکمل سوخت، می‌توان به مضر بودن آن برای طبیعت اشاره کرد. استفاده از مکمل‌ های سوخت منجر به کاهش هیدروکربن و مونوکسید کربن خروجی از اگزوز می‌شود ولی وجود آن‌ها در خارج از باک به عنوان نمونه بر روی زمین و در هوای آزاد برای سلامتی انسان و محیط زیست، به خصوص برای زنان باردار و اطفال بسیار خطرناک است. بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند که به جز مکمل‌های سوخت اکتان بالا و مکمل‌های سوخت بدون سرب، بقیه انواع مکمل‌ های سوخت بی‌ فایده هستند و هیچ مزیتی برای مشتریان‌ به همراه نخواهند داشت. اگر کارکردی هم دارند از نظر اقتصادی و فنی سودی ندارند.

نحوه استفاده از مکمل های سوخت


استفاده از مکمل سوخت بسیار راحت می باشد، در اغلب موارد مکمل‌ های سوخت مایع بوده و تنها نیاز است آن‌ها را داخل باک خودرو بریزید، البته باک باید خالی از بنزین یا گازوئیل باشد و قبل از پرکردن باک آن را داخل باک ریخته تا بعد سوخت گیری مکمل سوخت با سوخت ترکیب شود. چون مکمل سوخت باید با سوخت ترکیب شده و وارد سیستم سوخت رسانی خودرو شود تا کارایی مناسبی از خود نشان دهد.
advertising