نشانه های خرابی رله‌‌ استارت خودرو

خودروسایر

- 98/06/22
نشانه های خرابی رله‌‌ استارت خودرورله‌ی استارت برای رساندن برق از باتری به آهنربای استارت به کار می‌رود. اگر این رله فعال شود، استارت شروع به چرخیدن کرده و موتور روشن می‌شود. اگر رله‌ی استارت درست عمل کند، مدار استارت خودرو کامل شده و باعث می‌شود خودرو خاموش و روشن شود. خرابی این قطعه عملا غیرممکن است و بعید است که شما با ایرادی در آن مواجه شوید اما هر قطعه‌ی مکانیکی عمری دارد و بعد از عمر مفیدش باید تعویض شود.
نشانه های خرابی رله‌‌ استارت خودرو
بسیاری از خودروها و کامیون‌های امروزی یک سوئیچ الکترونیکی برای استارت دارند که از راه دور عمل می‌کند. این کلید یک تراشه‌ی الکترونیکی دارد که مستقیما به کامپیوتر خودروی شما متصل است و اجازه می‌دهد سیستم استارت فعال شود. ممکن است این سیستم هم دچار اشکال شود و پیام‌های هشداری را در پنل خودرو نمایش دهد. در ادامه با برخی از علائم خرابی این قطعه آشنا می‌شویم.

خودرو روشن نمی شود


واضح‌ترین علامت خرابی رله، روشن نشدن خودرو پس از استارت‌زدن است. همان‌طور که گفته شد، در سیستم‌های الکترونیکی استارت خودروهای جدید از کلید فیزیکی خبری نیست. بااین‌حال، زمانی‌که به آن فرمانی داده می‌شود، باید یک سیگنال به رله‌ی استارت ارسال کند. اما اگر این دکمه را فشار دهید یا کلید سوئیچ را بچرخانید و خودرو روشن نشود، ممکن است اشکال از رله‌ی استارت باشد. این مشکل به یک ایراد در مدار الکتریکی استارت برمی‌گردد و به تعداد دفعاتی که استارت می‌زنید، ارتباطی ندارد. اگر مدار هنوز به‌کلی دچار اشکال نشده باشد، صدای تق‌تق حین استارت‌زدن به گوش می‌رسد.

استارت پس از روشن شدن خودرو قطع نمی شود


وقتی موتور خودروی شما روشن می‌شود، باید سوئیچ یا دکمه‌ی استارت را رها کنید. در این حین انتظار می‌رود که مدار استارت قطع شود و اتصال استارت به موتور را از بین ببرد. اگر استارت پس از روشن شدن خودرو در مدار باقی ماند، تقریبا می‌توان مطمئن بود که رله‌ی استارت دچار اشکال شده است. اگر چنین اشکالی پیش بیاید، احتمال آسیب‌رسیدن به استارت، مدار استارت و سیستم انتقال قدرت وجود دارد.

دیده شدن مشکلات متناوب در روشن شدن خودرو


اگر رله‌ی استارت درست عمل کند، هر بار که آن را فعال کنیم، نیروی الکتریکی را به سیستم استارت منتقل می‌کند. اما ممکن است بر اثر حرارت، گرد و خاک یا مشکلات دیگر، رله به درستی عمل نکند. اگر سعی دارید که خودرو را روشن کنید اما روشن نمی‌شود و با دوباره انجام دادن این کار خودرو روشن می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از رله است.

صدای تق تق حین استارت زدن


این اتفاق اغلب زمانی رخ می‌دهد که باتری شما جریان کمی را تولید می‌کند اما می‌تواند علامت عملکرد ناقص رله‌ی استارت هم باشد. رله یک قطعه‌ی صفر و یکی است. یعنی یا جریان را کامل عبور می‌دهد یا اصلا عبور نمی‌دهد. بااین‌حال، یک رله‌ی خراب می‌تواند چنین صدایی را در مدار استارت ایجاد کند. رله‌ی استارت یک قطعه با عمر بالا و بسیار قابل اطمینان است اما ممکن است به دلایلی دچار ایراد شود. اگر با هریک از علائم بالا مواجه شدید، حتما عملکرد این رله را مورد بررسی قرار دهید.
advertising