مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

خودروسایر

- 97/11/08
مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرواستفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو روز به روز در حال افزایش است و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی روی می‌آورند. البته باد نیتروژن چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات نسکار استفاده می‌شودنیتروژن یک گاز پایدار است و به دلیل آنکه یک گاز بی اثر (خنثی) به حساب می آید با مواد ساخت تایر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

تایرهایی که با نیتروژن پر شوند، به ندرت پیش می‌آید که به مرور زمان فشار باد آنها کاهش پیدا کند چون نیتروژن به سختی می‌تواند از تایر لاستیکی خارج شود اما هنگامی که تایر را با باد عادی پر می‌کنیم این باد می‌تواند به مرور زمان از تایر خارج شود و فشار باد تایر را کاهش دهدهمچنین نیتروژن حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی دارد بنابراین با افزایش حرارت یا کاهش حرارت تایر فشار آن تغییر بسیار جزئی می‌کند که در مورد باد معمولی این طور نیست.

یکی دیگر از مزایای باد نیتروژن در لاستیک خودرو مصرف بهینه سوخت است برای اینکه تاثیر نیتروژن را بر روی وضعیت مصرف سوخت خودرو متوجه شویم، ابتدا باید این موضوع را بدانیم که هرچه لاستیک اتومبیل‌ها از حالت و فرم استاندارد خود فاصله بگیرند، مصرف سوخت خودرو بیشتر خواهد شد. در واقع نیتروژن به دلیل فشار بیشتری که دارد قادر است فرم پیکره تایر را در یک شکل حفظ کند که این موضوع ضمن اینکه باعث می‌شود لاستیک خودرو همیشه پایدار به نظر برسد از طرفی مانع از بوجود آمدن تغییر در میزان عرض لاستیک خودرو می‌شود که این موضوع می‌تواند تاثیر منحصر به فردی بر روی میزان مصرف سوخت خودرو داشته باشد.

تایرهایی که در آن‌ها از باد نیتروژن استفاده شود دارای عمر بالاتری هستند. یکی از دلایل آن این است که نیتروژن گاز خشک است و بر خلاف باد معمولی که به تایر می‌زنیم هیچ رطوبتی ندارد. نبود این رطوبت نه تنها برای جنس لاستیکی تایر خوب است بلکه از جنس فلزی رینگ نیز محافظت می‌کندنیتروژن گاز قابل اشتعال نیست و به همین دلیل احتمال آتش گرفتن آن وجود ندارد و این خود تاثیر مثبتی روی ایمنی دارد اما تایرهایی که در آن‌ها از باد معمولی استفاده شود در صورتی که مشتعل شوند از اکسیژن موجود در داخل تایر برای سوختن استفاده می‌کنند.
advertising